Zwak filmaanbod treft Kinepolis

Een bijzonder zwak filmaanbod deed het aantal bezoekers in het eerste kwartaal met 11% zakken. April bracht wel beterschap, dankzij het slechte weer.

Alle bioscopen van Kinepolis ontvingen in de eerste drie maanden van dit jaar samen 4,7 miljoen bezoekers. Dit is 11% minder dan de 5,3 miljoen bezoekers in dezelfde periode vorig jaar. Het zwakke filmaanbod is de grote schuldige. Vorig jaar draaide ook het succesvolle “Rundskop” in de bioscoop. Vooral in Spanje zet de trend van vorig jaar zich voort en zakte het bezoekersaantal verder weg (-15,7%). De Spaanse overheid heeft de subsidies voor Spaanstalige films fors afgebouwd, waardoor het lokale Spaanse filmaanbod sterk is gereduceerd. Dit weegt op het bezoekersaantal in het Zuid-Europese land. Bovendien geven de Spanjaarden door de hoge werkloosheid en de crisis er sowieso minder geld uit aan ontspanning.

Positief is wel dat bezoekers in de bioscoop meer geld uitgeven dankzij het succes van de Mega Candy winkels. De hogere uitgaven per bezoeker compenseerden op die manier de lagere inkomsten uit de ticketverkoop. Ook het bedrijfssegment (events) en de huurinkomsten stegen. Bovendien is dankzij het barslechte weer in april de achterstand in bezoekers alweer weggewerkt en komen er enkele kaskrakers aan.

Kinepolis heeft zich de voorbije jaren getransformeerd naar een echte cashkoe. Dankzij de professionele en doelmatige uitbating van de bioscopen kan de groep een tijdelijk minder filmaanbod goed opvangen. Ook de rationalisatie van het uitgebreide vastgoed werpt zijn vruchten af. Bovendien werden de schulden – een erfenis van de debacles in Duitsland en Polen – fors afgebouwd. De netto financiële schuld klokte eind maart af op ongeveer 76 miljoen euro. Bovendien werden een aantal kortlopende schulden met succes geherfinancierd bij de banken en via de uitgifte van een obligatie voor particulieren.

De bioscoopgroep kon zijn aandeelhouders dan ook verwennen met een hoger dividend en een kapitaalvermindering. Dankzij de herfinanciering beschikt Kinepolis zelfs opnieuw over de middelen om te groeien. De uitbreiding naar een nieuw land is niet evident (zeer duur), en Kinepolis heeft slechte ervaringen (Duitsland, Polen). In België kan de groep niet meer uitbreiden door zijn zeer dominante positie en in Spanje is de situatie momenteel zeer onzeker. Een uitbreiding in Frankrijk lijkt ons dan ook de meest logische optie.

Het aandeel heeft er een lange run op zitten, al blijft het sinds eind maart rond 70 euro hangen. Het aandeel is niet duur (12,6 keer de verwachte winst voor dit jaar en 11,8 keer die van 2013), maar we wachten toch op een correctie richting 60 euro alvorens in te stappen.

Mathias Nuttin

Twitter: @MathiasNuttin

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content