China heeft het meest gedronken biermerk, de waardevolste sterkedrank en de grootste telecomoperator ter wereld. Maar hebt u al gehoord van Snow, Kweichow Moutai en China Mobile? Nochtans loont het voor beleggers de moeite zich in die ondernemingen te verdiepen. Vroeger waren het op zijn best leuke weetjes, omdat het toen niet mogelijk was hun aandelen te kopen. Dat is vandaag anders.

Een eerste reden is dat verscheidene Chinese bedrijven op de beurs van Hongkong noteren. "Die is in principe toegankelijk voor Belgische en Nederlandse particuliere beleggers", vertelt Rob Deneke, partner bij de Franse vermogensbeheerder Comgest. "Dat is iets lastiger dan een aandeel kopen uit de Bel-20, de AEX of de NYSE, maar het kan."

Sinds kort kunnen buitenlandse beleggers via de Hongkong Connect ook Chinese A-aandelen in portefeuille nemen. Die noteren op de beurzen van Sjanghai en Shenzhen. Voor professionele beleggers is die markt nu al toegankelijk, vertelt Deneke. "Het zijn typisch altijd eerst de vermogensbeheerders die een markt ontsluiten, gevolgd door pensioenfondsen, banken en helemaal aan het eind ook meneer Janssen uit Sint-Niklaas. Die laatste hoeft wel geen vijf jaar meer te wachten voor hij dat met hetzelfde gemak kan doen als professionele beleggers vandaag."

"In theorie kan een particulier nu al zulke A-aandelen kopen", zegt Lodewijk Van der Kroft, relatiebeheerder bij Comgest. "Maar als je naar pakweg BNP Paribas Fortis of ABN Amro belt met het verzoek voor jou honderd aandelen van Kweichow Moutai te kopen, zullen ze daar wel even achter hun oren krabben."

'De Chinezen komen niet, ze zijn er al'

Als meneer Janssen in China belegt, is hij wel maar beter op zijn hoede. De beurzen van Sjanghai en Shenzhen hebben niet de beste naam. Ze staan geboekstaafd als veredelde casino's waar naïeve en zwaar speculerende Chinezen rijk hopen te worden, vaak door te beleggen in bedrijven met een duistere boekhouding en een schimmig management. De realiteit is genuanceerder, meent Luke Richdale, productspecialist in het groeimarktenteam bij J.P. Morgan Asset Management. "Steeds meer beleggers hebben door dat het een heel brede, diepe en liquide markt is. Voor ons komen honderden A-aandelen in aanmerking om erin te beleggen. Niettemin is het nog een inefficiënte, volatiele markt die wordt gedomineerd door kleine beleggers."

Dat maakt een goede selectie cruciaal. Een interessante mogelijkheid is bedrijven te kiezen die wereldwijd aan de top staan. Ze hebben de kracht van een enorme thuismarkt van bijna 1,4 miljard inwoners - meer dan de Verenigde Staten en Europa samen. Ze kunnen hun kasstroom bovendien gebruiken om Amerikaanse en Europese sectorgenoten op te kopen of hen stevig te beconcurreren in andere opkomende landen. "De Chinezen komen niet, ze zijn er al", meent Van der Kroft. Wij zetten het spotlicht op enkele Chinese bedrijven die al wereldtop zijn en die te verkrijgen zijn via westerse aandelenmarkten of de beurs van Hongkong.

De grootste marktkapitalisatie

De likeurfabrikant Kweichow Moutai voorziet de Chinese markt al meer dan vijftig jaar van één enkel drankje en haalt daarmee een marktkapitalisatie van 76 miljard dollar. Diageo daarentegen heeft een marktkapitalisatie van 73 miljard dollar. Nochtans heeft de Britse drankenfabrikant verscheidene van 's werelds best verkopende merken in sterkedranken, zoals Smirnoff, Johnny Walker en Guinness.

De meeste klanten

China Mobile is de grootste telecomoperator van de wereld met 849 miljoen klanten en 460.000 werknemers. Het bedrijf heeft een marktkapitalisatie van 218 miljard dollar en noteert op de beurs van Hongkong. "De operator heeft een marktaandeel van 60 procent en blijft een meerderheid van de nieuwe telecomklanten binnenhalen", vertelt Van der Kroft. "Er is nog veel potentieel voor langetermijngroei, omdat de penetratie van 3G en 4G nog altijd laag is. Het bedrijf heeft een sterke balans met veel cash en keert een comfortabel dividend uit."

Het grootste biervolume

Het grootste biermerk ter wereld, gemeten in gebrouwen hectoliters, zit niet in de portefeuille van AB InBev, maar in die van China Resources Beer en heet Snow. De Chinese brouwer heeft op zijn thuismarkt een marktaandeel van 25 procent, maar dat wil nog niet zeggen dat hij daarmee automatisch een comfortabele positie heeft. "De Chinese bierindustrie lijdt al decennialang onder lage marges en een forse concurrentie", schrijft het beurshuis CSLA. "We geloven niettemin dat de daling van de verkochte volumes van de voorbije drie jaar een structurele verandering op gang brengt. Belangrijke spelers zoals Carlsberg en AB InBev zijn begonnen met het sluiten van fabrieken. China Resources Beer is als staatsgerelateerd bedrijf minder flexibel, maar toch heeft het management al aangegeven dat het wil afslanken om de marges op te krikken. Vorig jaar gingen al twee vestigingen dicht. Er zouden er meer - en grotere - moeten volgen. Op korte termijn brengt dat kosten mee, op lange termijn moet het zorgen voor hogere rendementen."

De grootste dagverkoop

Alibaba draait op Singles Day (11 november) meer omzet dan in de Verenigde Staten wordt verkocht op Black Friday (de vrijdag voor Thanksgiving) en Cyber Monday (de eerste maandag erna) samen. In één dag verkocht de Chinese internetreus voor 17,8 miljard dollar aan producten. Fijn voor geïnteresseerde beleggers is dat het aandeel gewoon op de New York Stock Exchange noteert.

De hoogste inkomsten

Geen enkele sectorgenoot haalde vorig jaar meer inkomsten uit de verkoop van elektronische huishoudapparaten dan Midea - ook het alom bekende Whirlpool niet. Midea gebruikt dat geld ook om zich internationaal uit te breiden. Met de overname van de Duitse robotmastodont Kuka voor 4,5 miljard euro kreeg het vorig jaar flink wat westerse industriële technologie in handen. Dat veroorzaakte opschudding, omdat het gaat om zogenoemde strategische technologie. "De winst van Midea nam vorig jaar toe met meer dan 20 procent", vertelt Richdale. "Dat is het soort bedrijven waar wij tuk op zijn. Ze maken veel winst, blijven investeren om te groeien op lange termijn en hebben een heel ondernemend managementteam."

Een ander Chinees bedrijf dat in zijn sector mondiaal het lijstje van hoogste inkomsten aanvoert, is Hikvision. "Het begon als producent van bewakingscamera's, maar breidde zijn activiteiten geleidelijk aan uit met onder meer software die helpt beeldopnames te analyseren", zegt Richdale. "Retailers kunnen die technologie bijvoorbeeld gebruiken om het shoppinggedrag van klanten in hun winkels beter te begrijpen."

Het meest gedownload

'Ze evolueren daar razendsnel van 'made in China' naar 'innovated in China'

Tencent is een van de grootste innovators in de internetsector, meent de Allianz-econoom Stefan Schreurer. "Ze evolueren daar razendsnel van 'made in China' naar 'innovated in China'." De sociale netwerken van Tencent hebben wereldwijd 890 miljoen maandelijkse gebruikers. Met het sterproduct WeChat consumeren die nieuws, wisselen ze nieuwtjes uit en doen ze onlinebetalingen. Meer dan de helft van alle Chinese smartphonegebruikers besteedt dagelijks ruim 90 minuten aan WeChat.

Net zoals de grote Amerikaanse concurrerende techspelers bouwt Tencent ecosystemen die ervoor moeten zorgen dat zijn gebruikers niet buiten de eigen platformen hoeven te gaan, merkt Richdale op. "Tencent wordt door zijn populaire sociale netwerk QQ vaak vergeleken met Facebook, maar het is tegelijk de grootste onlinegamingbusiness ter wereld." Met het spelletje Honor of Kings heeft het bedrijf dit jaar de meest gedownloade app van de planeet.

De grootste chipfabrikant

Wie het één-Chinastandpunt aanhangt dat Taiwan integraal deel uitmaakt van China, zal er geen graten inzien hier TSMC tegen te komen. Die initialen staan voor Taiwan Semiconductor Manufacturing Company, veruit de grootste chipfabrikant ter wereld met een marktaandeel van 30 procent (in het duurste segment is dat zelfs 70%). Zijn chips zitten in microgolfovens, telefoons en auto's. "TSMC dankt zijn groei niet aan zijn thuismarkt, maar aan zijn businessmodel", vertelt Richdale. "Het bedrijf profiteert enorm van outsourcing. Heel wat bedrijven ontwikkelen zelf chips en laten die vervolgens maken door TSMC."

Die chips zijn een onmisbare schakel in de groei van het internet der dingen en artificiële intelligentie. "Het bedrijf creëert veel vrije kasstroom en investeert tegelijk jaarlijks meer dan 7 miljard dollar in nieuwe infrastructuur om zijn technologische leiderschap te behouden", aldus Van der Kroft.

Daan Ballegeer