Nieuwe investeringen in 4G en grote ambities op commercieel vlak (vergroten van het marktaandeel) moeten het mogelijk maken dat de groep opnieuw beter gaat draaien.

Echter, de komst van Tele2 op de Nederlandse markt kan volgens Arnaud Delaunay tot een zogenaamd "Free"-effect leiden. Ter info: toen Free op de Franse markt actief werd, zagen de traditionele telecomoperatoren in Frankrijk hun winst drastisch teruglopen.

Merk op dat in Europa Nederland één van de weinige landen was die een toename van het aantal mobiele operators meemaakte.

Het onvermijdelijke gevolg van deze sterke concurrentie was een druk op de marges van de reeds actieve telecomoperatoren.

Toch moet de kanttekening gemaakt worden dat deze nieuwe operator enkel in het segment "Consumer Mobile" actief zal zijn en dit segment vertegenwoordigde eind 2012 slechts 11% van de EBITDA van KPN. Het zou daarom te ver gaan om op dit ogenblik te stellen dat Tele2 de inkomsten van KPN gaat decimeren.

Het ergste lijkt achter de rug

De nieuwe marketingstrategie van KPN is erop gericht marktaandeel te winnen, zowel in België als in Duitsland. Maar deze strategie zal volgens Arnaud Delaunay onvermijdelijk gepaard gaan met een daling van de rendabiliteit. Momenteel lijkt het grootste deel van het slechte nieuws achter de rug te zijn.

Maar de nettowinst per aandeel (Earnings Per Share), zoals verwacht door de analisten voor 2013, is nog steeds in vrije val wat verklaart waarom de koers/winstverhouding (Price Earnings Ratio) zo laag is (6,21 tegen 17,96 voor de sector). Daarom verkiest Arnaud Delaunay op dit ogenblik een "houden"-advies.

Nieuwe investeringen in 4G en grote ambities op commercieel vlak (vergroten van het marktaandeel) moeten het mogelijk maken dat de groep opnieuw beter gaat draaien. Echter, de komst van Tele2 op de Nederlandse markt kan volgens Arnaud Delaunay tot een zogenaamd "Free"-effect leiden. Ter info: toen Free op de Franse markt actief werd, zagen de traditionele telecomoperatoren in Frankrijk hun winst drastisch teruglopen. Merk op dat in Europa Nederland één van de weinige landen was die een toename van het aantal mobiele operators meemaakte. Het onvermijdelijke gevolg van deze sterke concurrentie was een druk op de marges van de reeds actieve telecomoperatoren. Toch moet de kanttekening gemaakt worden dat deze nieuwe operator enkel in het segment "Consumer Mobile" actief zal zijn en dit segment vertegenwoordigde eind 2012 slechts 11% van de EBITDA van KPN. Het zou daarom te ver gaan om op dit ogenblik te stellen dat Tele2 de inkomsten van KPN gaat decimeren.Het ergste lijkt achter de rug De nieuwe marketingstrategie van KPN is erop gericht marktaandeel te winnen, zowel in België als in Duitsland. Maar deze strategie zal volgens Arnaud Delaunay onvermijdelijk gepaard gaan met een daling van de rendabiliteit. Momenteel lijkt het grootste deel van het slechte nieuws achter de rug te zijn. Maar de nettowinst per aandeel (Earnings Per Share), zoals verwacht door de analisten voor 2013, is nog steeds in vrije val wat verklaart waarom de koers/winstverhouding (Price Earnings Ratio) zo laag is (6,21 tegen 17,96 voor de sector). Daarom verkiest Arnaud Delaunay op dit ogenblik een "houden"-advies.