WPP gewaardeerd op 600 pence

WPP – oorspronkelijk ‘Wire and Plastic Products’ – werd opgericht als producent van o.m. boodschappenmandjes. In ’85 nam de huidige topman Sir Martin Sorrell een belang in het bedrijf.

Hij verkocht de industriële activiteiten en bouwde de groep via een rist overnames uit tot een wereldwijd communicatie-imperium. De omzet is verdeeld over Noord-Amerika (37%), Continentaal Europa (29%), het VK (12%). Zuidoost Azië, Latijns-Amerika, Afrika en het Midden-Oosten samen leveren het saldo (22%).

‘Advertising & Media Investment Management’ levert 38% van de omzet via o.m. de reclameagentschappen Young & Rubicam en Ogilvy & Mather. ‘Information, Insight & Consultancy’ levert 26% van de omzet en omvat o.a. TNS Dimarso.

‘PR & Public Affairs’ is wereldleider in PR (10% van de omzet). ‘Branding & Identity, Healthcare and Specialist Comms’ levert 26% van de omzet.

De recessie weegt op de advertentiemarkt, zo stelt SG Private Banking vast. Dankzij het zwakkere pond en overnames groeide de omzet in het eerste kwartaal met 36%. Op autonome basis daalde de omzet echter met 5,8%.

In Noord-Amerika en West-Europa kromp de omzet, maar in groeiregio’s was er wel expansie. WPP publiceert geen kwartaalwinst, maar volgens het management was winstmargedaling lager dan verwacht dankzij kostenbesparingen.

De omzet en winstmarge zullen dit jaar dalen. De vertraging van de omzetdaling in maart is een lichtpuntje.

WPP vertoont veel gelijkenissen met zijn Franse rivaal Publicis, maar is groter, heeft een iets lagere winstmarge, torst meer schulden en is goedkoper. SG Private Banking waardeert deze cyclische groeier op circa 600 pence en plaatst het aandeel op de Stocks to Buy.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content