De verbetering van de finale cijfers in vergelijking met de voorlopige jaarcijfers, zoals gepubliceerd op 19 januari 2010, is voornamelijk te danken aan het terugnemen van provisies voor mogelijke claims welke zich niet materialiseerden alsook aan bepaalde uitgestelde belastingsverplichtingen die niet langer verschuldigd zijn.

Het bedrijf had nog wel meer te melden. Voor het eerste kwartaal van 2010 bedragen de geraamde gemiddelde tijdsbevrachtingstarieven of "TCE" (Time Charter Equivalent) met betrekking tot de VLCC- vloot van de vennootschap uitgebaat binnen de Tankers International (TI) pool ongeveer 49.000 USD per dag.

Deze raming is gebaseerd op 85% van de beschikbare en reeds ingedekte dagen in het eerste kwartaal. De gemiddelde dagelijkse tijdsbevrachtingstarieven van de Suezmax-vloot van Euronav bedragen voor het eerste kwartaal ongeveer 31.500 USD per dag.

Wouter Vanderhaeghen (KBC Securities): "Euronav is on track tijdens eerste kwartaal, alles wijst er op dat het bedrijf een goede kwartaalperiode kan neerzetten. Het bericht om geen slotdividend uit te keren, kan voor sommigen als een negatieve verrassing overkomen, maar is eigenlijk niet meer dan logisch gezien de resultaten die werden gerealiseerd tijdens de tweede helft van 2009."

De verbetering van de finale cijfers in vergelijking met de voorlopige jaarcijfers, zoals gepubliceerd op 19 januari 2010, is voornamelijk te danken aan het terugnemen van provisies voor mogelijke claims welke zich niet materialiseerden alsook aan bepaalde uitgestelde belastingsverplichtingen die niet langer verschuldigd zijn. Het bedrijf had nog wel meer te melden. Voor het eerste kwartaal van 2010 bedragen de geraamde gemiddelde tijdsbevrachtingstarieven of "TCE" (Time Charter Equivalent) met betrekking tot de VLCC- vloot van de vennootschap uitgebaat binnen de Tankers International (TI) pool ongeveer 49.000 USD per dag. Deze raming is gebaseerd op 85% van de beschikbare en reeds ingedekte dagen in het eerste kwartaal. De gemiddelde dagelijkse tijdsbevrachtingstarieven van de Suezmax-vloot van Euronav bedragen voor het eerste kwartaal ongeveer 31.500 USD per dag. Wouter Vanderhaeghen (KBC Securities): "Euronav is on track tijdens eerste kwartaal, alles wijst er op dat het bedrijf een goede kwartaalperiode kan neerzetten. Het bericht om geen slotdividend uit te keren, kan voor sommigen als een negatieve verrassing overkomen, maar is eigenlijk niet meer dan logisch gezien de resultaten die werden gerealiseerd tijdens de tweede helft van 2009."