De omzet van Heinz kwam 1,5 procent lager uit op USD 2,79 miljard, waar USD 2,83 miljard verwacht werd. De nettowinst klom juist met 14 procent naar USD 258 miljoen.

De winst per aandeel steeg naar USD 0,87 en lag daarmee duidelijk boven de verwachting van USD 0,81. De belangrijkste melkkoe van Heinz, de divisie US Consumer Products, rapporteerde een autonome omzetgroei van 0,9%, terwijl de marge daalde. In de regio Azië/Pacific, goed voor 24% van de omzet, groeide Heinz minder snel dan concurrenten.

Verbazingwekkende groei

In de rest van de wereld groeide de omzet van Heinz verbazingwekkend snel met 31,7 procent. Een deel van die groei werd veroorzaakt door een boekhoudkundige verandering, waardoor een extra maand werd meegeteld.

Opkomende markten zijn nu goed voor 26 procent van de omzet. ABN Amro is positief verrast door het feit dat in die markten de omzet met 21 procent steeg ten opzichte van het vorige kwartaal.

Heinz maakte dus al op 30 augustus de kerncijfers bekend. Hierop steeg de koers van het aandeel met 3 procent. Vandaag blijken de cijfers echter wat minder enthousiasmerend, omdat blijkt dat lager dan verwachte belastingen een groot deel van de toename van de winst per aandeel hebben veroorzaakt.

De analisten van ABN Amro verwachten nog wel wat tegenslag in West-Europa, maar zijn erg onder de indruk van de sterke dynamiek in de opkomende markten. Daarom verhogen ze hun opinie van verkopen naar houden.

De omzet van Heinz kwam 1,5 procent lager uit op USD 2,79 miljard, waar USD 2,83 miljard verwacht werd. De nettowinst klom juist met 14 procent naar USD 258 miljoen. De winst per aandeel steeg naar USD 0,87 en lag daarmee duidelijk boven de verwachting van USD 0,81. De belangrijkste melkkoe van Heinz, de divisie US Consumer Products, rapporteerde een autonome omzetgroei van 0,9%, terwijl de marge daalde. In de regio Azië/Pacific, goed voor 24% van de omzet, groeide Heinz minder snel dan concurrenten.Verbazingwekkende groei In de rest van de wereld groeide de omzet van Heinz verbazingwekkend snel met 31,7 procent. Een deel van die groei werd veroorzaakt door een boekhoudkundige verandering, waardoor een extra maand werd meegeteld. Opkomende markten zijn nu goed voor 26 procent van de omzet. ABN Amro is positief verrast door het feit dat in die markten de omzet met 21 procent steeg ten opzichte van het vorige kwartaal. Heinz maakte dus al op 30 augustus de kerncijfers bekend. Hierop steeg de koers van het aandeel met 3 procent. Vandaag blijken de cijfers echter wat minder enthousiasmerend, omdat blijkt dat lager dan verwachte belastingen een groot deel van de toename van de winst per aandeel hebben veroorzaakt. De analisten van ABN Amro verwachten nog wel wat tegenslag in West-Europa, maar zijn erg onder de indruk van de sterke dynamiek in de opkomende markten. Daarom verhogen ze hun opinie van verkopen naar houden.