Volkswagen zit op een berg cash die op 25 miljard euro wordt geraamd, terwijl bij Peugeot armoe troef is. Vraag is uiteraard waarom de Duitsers de pik hebben op deze Franse concurrent. Daar is een eenvoudige reden voor, want Peugeot heeft Volkswagen stevig op de tenen getrapt.

Het is een publiek geheim dat bij Peugeot het geld aan deuren en ramen uitvloeit. In de herfst van vorig jaar moesten de Franse belastingbetalers 7 miljard euro betalen voor de redding van de financiële tak Banque PSA Finance.

Deze vorm van oneerlijke concurrentie schoot de sector echter in het verkeerde keelgat.

Niet alleen Volkswagen en de Duitse deelstaat Neder-Saksen, grootaandeelhouder in VW, maar ook Renault en Ford schreeuwden moord en brand. De Franse staat wil de kool en de geit sparen en probeert Peugeot met een zo min mogelijk kleerscheuren te redden.

Of dat zal lukken, valt nog te betwijfelen. 2013 belooft een zeer moeilijk jaar te worden voor de autosector en het is niet uitgesloten dat er een autobedrijf de handdoek in de ring zal gooien. De kans is redelijk groot dat de naam van dat slachtoffer Peugeot zal luiden.

Volkswagen zit op een berg cash die op 25 miljard euro wordt geraamd, terwijl bij Peugeot armoe troef is. Vraag is uiteraard waarom de Duitsers de pik hebben op deze Franse concurrent. Daar is een eenvoudige reden voor, want Peugeot heeft Volkswagen stevig op de tenen getrapt. Het is een publiek geheim dat bij Peugeot het geld aan deuren en ramen uitvloeit. In de herfst van vorig jaar moesten de Franse belastingbetalers 7 miljard euro betalen voor de redding van de financiële tak Banque PSA Finance. Deze vorm van oneerlijke concurrentie schoot de sector echter in het verkeerde keelgat. Niet alleen Volkswagen en de Duitse deelstaat Neder-Saksen, grootaandeelhouder in VW, maar ook Renault en Ford schreeuwden moord en brand. De Franse staat wil de kool en de geit sparen en probeert Peugeot met een zo min mogelijk kleerscheuren te redden. Of dat zal lukken, valt nog te betwijfelen. 2013 belooft een zeer moeilijk jaar te worden voor de autosector en het is niet uitgesloten dat er een autobedrijf de handdoek in de ring zal gooien. De kans is redelijk groot dat de naam van dat slachtoffer Peugeot zal luiden.