Welke kansen biedt het consumptiegedrag van millennials voor beleggers?

MILLENNIALS "Millennials zijn meer op zoek naar ervaringen dan naar materiële goederen." © GET

Het vermogen van de millennials groeit. Goldman Sachs Asset Management wil het potentieel van die generatie aanboren met een nichefonds. “Over vijftien jaar zijn de Chinese millennials rijker dan de Amerikaanse”, zegt beheerder Richard Wiseman.

De millennials behoren tot de generatie die is geboren tussen 1980 en 2000. De Amerikaanse vermogensbeheerder Goldman Sachs richtte in 2011 een speciaal aandelenfonds op, Goldman Sachs Global Millennials Equity, om in te spelen op de beleggingskansen die door de gewoonten en de voorkeuren van die generatie ontstaan. De voorbije vijf jaar haalde het fonds een gemiddeld jaarlijks rendement van meer dan 10 procent. Het kreeg van de fondsenspecialist Morningstar een rating van vier sterren.

Richard Wiseman van Goldman Sachs legt uit dat er wereldwijd 2,3 miljard millennials zijn, en dat is meer dan de andere generaties. 2 miljard millennials wonen in de groeilanden, van wie 400 miljoen in China en 400 miljoen in India. “De stereotypen over die generatie zijn achterhaald, want de meeste millennials hebben werk en verdienen stilaan een aantrekkelijk salaris. Deze generatie zal de komende vijftien of twintig jaar meer verdienen dan alle andere.”

Waar zitten de kansen en de uitdagingen voor beleggers?

RICHARD WISEMAN. “De millenials hebben andere consumptiegewoonten dan de vorige generaties. Die disruptie biedt beleggingskansen. Het is voor vermogensbeheerders cruciaal om te weten hoe de millennials hun geld willen uitgeven en via welke tussenpersonen. Millennials gebruiken technologie om hun aankopen te doen. Ze hebben andere prioriteiten dan de vorige generaties. Ze zijn meer op zoek naar ervaringen dan naar de consumptie van materiële goederen. De beleggingsstrategie moet mee evolueren met die bevolkingsgroep. Als de millenials zich settelen, met huisje en tuintje en kinderen, zullen hun behoeften weer veranderen. We moeten voortdurend op zoek naar nieuwe ideeën. De bedrijven die we aan het eind van het volgende decennium in portefeuille zullen hebben, bestaan vandaag misschien nog niet.”

Welke kansen biedt het consumptiegedrag van millennials voor beleggers?

Welke sectoren wegen het zwaarst in het fonds?

WISEMAN. “De belangrijkste thema’s van het fonds zijn technologische omwentelingen, gezondheid en welzijn, en veranderingen in de gewoonten van de consument. Dat laatste thema speelt vooral in de opkomende landen. Twee op de drie Chinezen die naar het buitenland reizen, zijn millennials. Zij kiezen voor andere bestemmingen en andere activiteiten dan hun ouders.

“Op het niveau van de sectoren belegt het fonds in technologie, hernieuwbare energie, voeding en gezondheidszorg. In dat laatste domein hebben we een voorkeur voor gevestigde waarden en vermijden we bedrijven die te vroeg naar de beurs zijn gekomen en waarvan het beurstraject vaak afhangt van een binair evenement waar de beheerder weinig controle over heeft.”

De millennials komen vooral uit de groeilanden. Investeert u meer in die regio’s?

WISEMAN. “We investeren vooral in de Verenigde Staten, omdat het grootste deel van de innovatieve technologiebedrijven uit dat land komen. De opkomende markten zijn goed voor 15 procent van de beheerde activa. Het gaat vooral om certificaten die een blootstelling geven aan de opkomende markten, maar noteren op de beurs van New York (10%). Ik verwacht dat het gewicht van de opkomende landen de komende jaren blijft stijgen, naarmate deze generatie meer vermogen vergaart. Over vijftien jaar zijn de Chinese millennials rijker dan de Amerikaanse.”

Wat zijn de belangrijkste kenmerken van het Goldman Sachs Global Millennials Equity Fund?

WISEMAN. “De selectie van de aandelen staat volledig los van een benchmark of een index. De portefeuille bestaat uit veertig tot vijftig aandelen. De omloopsnelheid in de portefeuille lag rond 50 procent, maar dat komt vooral omdat negen bedrijven waarin wij hadden geïnvesteerd de afgelopen twee jaar zijn overgenomen.”

Hoe verklaart u dat?

WISEMAN. “We hebben aanzienlijke posities in bedrijven die een sector kunnen ontwrichten en die nu aantrekkelijke prooien zijn voor gevestigde bedrijven. De bedrijven geven er soms de voorkeur aan met externe hulp te groeien, om zichzelf te beschermen, in plaats van alle oplossingen intern te proberen ontwikkelen.”

Demografische fondsen

Sinds 2010 zijn er heel wat nieuwe beleggingsproducten geïntroduceerd die inspelen op demografische ontwikkelingen. Er zijn twee groepen. De eerste groep omvat fondsen die inspelen op demografische veranderingen in het algemeen, zoals Candriam Equities Global Demography en Fidelity Funds – Global Demographics. De tweede groep richt zich op de vergrijzing en de grote groep ouderen in de ontwikkelde economieën.

Het fonds van Goldman Sachs presteerde sterk de voorbije drie jaar, dankzij zijn blootstelling aan de technologiesector. De producten die inspelen op de vergrijzing hadden het veel moeilijker door hun hoge blootstelling aan de gezondheidszorg via beleggingen in apotheken en verpleeghuizen. Die sector heeft op lange termijn een meer defensief profiel.

Een van die fondsen is het Golden Age-fonds van Lombard Odier, dat mikt op kwaliteitsbedrijven met een stabiel bedrijfsmodel en een duurzame aanpak. “We zoeken vooral bedrijven die de kosten van de gezondheidszorg kunnen verlagen”, zegt co-manager Meret Gaugler. “Tot de belangrijkste sectoren in ons fonds behoren de gezondheidszorg, financiële ondernemingen en consumptiegoederen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content