Deze week vergaderen namelijk zowel de Amerikaanse als de Europese centrale banken. De Amerikaanse minister van Financiën is vandaag in Berlijn, waar hij zal spreken met zowel Mario Draghi als met zijn Duitse collega. Hoofd van de eurogroep Jean-Claude Juncker verklaarde afgelopen weekend dat er geen tijd meer te verliezen is.

De beleggers rekenen in ieder geval op een goede afloop, want de futures geven aan dat de Europese beurzen fors hoger gaan openen.

Op de valutamarkten blijft het voorlopig vrij rustig. Er staan ook nog heel wat bedrijfsresultaten op de agenda, afgelopen vrijdagavond maakte Corluyt interimresultaten bekend.

Verdere gestage omzetgroei bij Colruyt ondanks zwak consumentenklimaat

Tijdens de eerste drie maanden van het boekjaar 2012/13 (periode van 01/04/2012 tot 30/06/2012) werd door Colruyt een geconsolideerde omzetstijging voor de groep van 5,5% (5,8% op vergelijkbare basis) gerealiseerd tot EUR 2.051,7 miljoen versus EUR 1.945,2 miljoen voor dezelfde periode vorig boekjaar.

De omzet van de verschillende operationele segmenten van de groep wordt gedetailleerd weergegeven in de tabel hierna.

De detailhandelactiviteit van de groep, die voornamelijk gedragen wordt door de Colruyt winkels, zag zijn omzet stijgen met 4,3% tot EUR 1.551,2 miljoen.

Eind juni 2012 bestond de Belgische detailhandel uit 226 Colruyt-winkels (inclusief Luxemburg), 81 OKay-winkels en 7 Bio-Planet-winkels voor food en 46 non-foodwinkels van de DreamLand-groep (waarvan 2 in Frankrijk). In Frankrijk bestaan de food retail activiteiten tot op heden uit 60 winkels.

De groothandel- en foodservice activiteiten van Colruyt Group zagen hun omzet met 6,8% stijgen tot EUR 348,2 miljoen. Deze omzetstijging is voornamelijk toe te wijzen aan de Spar groothandelactiviteit en aan de Franse foodservice activiteiten.

De omzet van de overige activiteiten steeg met 10,7% tot EUR 181,6 miljoen.

Belangrijkste elementen die de omzetcijfers van de eerste drie maanden 2012/13 hebben beïnvloed:

-Blijvend onzeker economisch klimaat resulteert in verdere daling van de koopkracht en in een veranderend aankoopgedrag van de consument, met meer aandacht voor goedkopere producten ;

-Ter ondersteuning van de dalende koopkracht van de klant, wordt een bijkomende kortingcampagne op 500 basisproducten bovenop de laagste prijzen en extra kortingen gewaardeerd door de Colruyt klant, wat zich vertaalt in een verdere stijging van het marktaandeel ;

-Waar vorig jaar het goede weer een positieve bijdrage aan de omzet leverde, ontbrak deze verkoopstimulans de eerste drie maanden volledig. De kwartaalresultaten werden tevens beïnvloed door een ongunstig kalendereffect van Pasen ten opzichte van vorige verslagperiode.

Deze week vergaderen namelijk zowel de Amerikaanse als de Europese centrale banken. De Amerikaanse minister van Financiën is vandaag in Berlijn, waar hij zal spreken met zowel Mario Draghi als met zijn Duitse collega. Hoofd van de eurogroep Jean-Claude Juncker verklaarde afgelopen weekend dat er geen tijd meer te verliezen is. De beleggers rekenen in ieder geval op een goede afloop, want de futures geven aan dat de Europese beurzen fors hoger gaan openen. Op de valutamarkten blijft het voorlopig vrij rustig. Er staan ook nog heel wat bedrijfsresultaten op de agenda, afgelopen vrijdagavond maakte Corluyt interimresultaten bekend. Verdere gestage omzetgroei bij Colruyt ondanks zwak consumentenklimaat Tijdens de eerste drie maanden van het boekjaar 2012/13 (periode van 01/04/2012 tot 30/06/2012) werd door Colruyt een geconsolideerde omzetstijging voor de groep van 5,5% (5,8% op vergelijkbare basis) gerealiseerd tot EUR 2.051,7 miljoen versus EUR 1.945,2 miljoen voor dezelfde periode vorig boekjaar. De omzet van de verschillende operationele segmenten van de groep wordt gedetailleerd weergegeven in de tabel hierna. De detailhandelactiviteit van de groep, die voornamelijk gedragen wordt door de Colruyt winkels, zag zijn omzet stijgen met 4,3% tot EUR 1.551,2 miljoen. Eind juni 2012 bestond de Belgische detailhandel uit 226 Colruyt-winkels (inclusief Luxemburg), 81 OKay-winkels en 7 Bio-Planet-winkels voor food en 46 non-foodwinkels van de DreamLand-groep (waarvan 2 in Frankrijk). In Frankrijk bestaan de food retail activiteiten tot op heden uit 60 winkels. De groothandel- en foodservice activiteiten van Colruyt Group zagen hun omzet met 6,8% stijgen tot EUR 348,2 miljoen. Deze omzetstijging is voornamelijk toe te wijzen aan de Spar groothandelactiviteit en aan de Franse foodservice activiteiten. De omzet van de overige activiteiten steeg met 10,7% tot EUR 181,6 miljoen. Belangrijkste elementen die de omzetcijfers van de eerste drie maanden 2012/13 hebben beïnvloed: -Blijvend onzeker economisch klimaat resulteert in verdere daling van de koopkracht en in een veranderend aankoopgedrag van de consument, met meer aandacht voor goedkopere producten ; -Ter ondersteuning van de dalende koopkracht van de klant, wordt een bijkomende kortingcampagne op 500 basisproducten bovenop de laagste prijzen en extra kortingen gewaardeerd door de Colruyt klant, wat zich vertaalt in een verdere stijging van het marktaandeel ; -Waar vorig jaar het goede weer een positieve bijdrage aan de omzet leverde, ontbrak deze verkoopstimulans de eerste drie maanden volledig. De kwartaalresultaten werden tevens beïnvloed door een ongunstig kalendereffect van Pasen ten opzichte van vorige verslagperiode.