Hierbij wordt een deel van de bedrijfskapitaal aangeboden aan institutionele of privé beleggers. Hoe gebeurt dit en waarom bieden bedrijven de buitenwereld toegang tot hun kapitaal?

De belangrijkste reden voor een beursgang is volgens Saxo Bank België het ophalen van kapitaal voor een beperkte kostprijs. Door geld op te halen via een IPO moeten bedrijven geen lening afbetalen en kunnen ze de fondsen meteen investeren in de ontwikkeling van hun activiteiten.

Bovendien verhoogt een bedrijf zijn zichtbaarheid en bekendheid met een beursintroductie. Een ander klein maar niet onbelangrijk voordeel is dat de aantrekking van nieuw kapitaal de liquiditeit van bestaande aandeelhouders ten goede komt.

Vooraleer het zijn aandelen op de markt brengt, moet een onderneming eerst de prijs vastleggen waaraan het aandeel zal worden aangeboden. Hiervoor bestaan verschillende mogelijkheden:

Aanbod met open prijs: om de prijs van het nieuwe aandeel te bepalen, deelt het bedrijf het bedrag dat de markt wil investeren door het aantal aandelen dat het wil uitgeven.

Aanbod met gesloten prijs : de prijs van het aandeel is op voorhand bekend. Het bedrijf kan, in functie van de marktvraag, bepalen hoeveel aandelen er aangeboden worden.

Aanbod met minimumprijs : het bedrijf weet hoeveel aandelen er uitgegeven worden en wat de minimumprijs ervan is. De reële prijs hangt af van de vraag naar de aandelen en de koersprijs waaraan beleggers geen interesse meer hebben om het aandeel te kopen.

Hierdoor is het de markt die de prijsklasse en de eerste notering bepaalt. Alle klassen onder deze notering worden niet bediend. Liggen ze erboven kunnen ze bediend worden, maar wel tot aan een zekere drempelwaarde.

Aanbod met directe notering : de definitieve introductieprijs is niet volledig bekend. Het bedrijf bepaalt wel een drempelwaarde waaronder het de aandelen niet verkoopt. Daarna is het de prijs waarmee het grootste aantal aandelen verhandeld kunnen worden die weerhouden wordt.

Een bedrijf moet in functie van zijn strategie de juiste optie kiezen en alles smetteloos uitvoeren. Een beursintroductie brengt wel enkele risico's met zich mee.

Naast tijd en geld dat geïnvesteerd moeten worden, is het belangrijk dat het beursparcours na de IPO zo vlot mogelijk verloopt, anders kunnen de bovenvermelde voordelen slecht uitpakken voor het bedrijf.

Een beursgenoteerde onderneming is immers erg zichtbaar en dus ook gevoeliger aan een waardedaling mochten er teleurstellende cijfers gepubliceerd worden.

Hierbij wordt een deel van de bedrijfskapitaal aangeboden aan institutionele of privé beleggers. Hoe gebeurt dit en waarom bieden bedrijven de buitenwereld toegang tot hun kapitaal? De belangrijkste reden voor een beursgang is volgens Saxo Bank België het ophalen van kapitaal voor een beperkte kostprijs. Door geld op te halen via een IPO moeten bedrijven geen lening afbetalen en kunnen ze de fondsen meteen investeren in de ontwikkeling van hun activiteiten. Bovendien verhoogt een bedrijf zijn zichtbaarheid en bekendheid met een beursintroductie. Een ander klein maar niet onbelangrijk voordeel is dat de aantrekking van nieuw kapitaal de liquiditeit van bestaande aandeelhouders ten goede komt. Vooraleer het zijn aandelen op de markt brengt, moet een onderneming eerst de prijs vastleggen waaraan het aandeel zal worden aangeboden. Hiervoor bestaan verschillende mogelijkheden: Aanbod met open prijs: om de prijs van het nieuwe aandeel te bepalen, deelt het bedrijf het bedrag dat de markt wil investeren door het aantal aandelen dat het wil uitgeven. Aanbod met gesloten prijs : de prijs van het aandeel is op voorhand bekend. Het bedrijf kan, in functie van de marktvraag, bepalen hoeveel aandelen er aangeboden worden. Aanbod met minimumprijs : het bedrijf weet hoeveel aandelen er uitgegeven worden en wat de minimumprijs ervan is. De reële prijs hangt af van de vraag naar de aandelen en de koersprijs waaraan beleggers geen interesse meer hebben om het aandeel te kopen. Hierdoor is het de markt die de prijsklasse en de eerste notering bepaalt. Alle klassen onder deze notering worden niet bediend. Liggen ze erboven kunnen ze bediend worden, maar wel tot aan een zekere drempelwaarde. Aanbod met directe notering : de definitieve introductieprijs is niet volledig bekend. Het bedrijf bepaalt wel een drempelwaarde waaronder het de aandelen niet verkoopt. Daarna is het de prijs waarmee het grootste aantal aandelen verhandeld kunnen worden die weerhouden wordt. Een bedrijf moet in functie van zijn strategie de juiste optie kiezen en alles smetteloos uitvoeren. Een beursintroductie brengt wel enkele risico's met zich mee. Naast tijd en geld dat geïnvesteerd moeten worden, is het belangrijk dat het beursparcours na de IPO zo vlot mogelijk verloopt, anders kunnen de bovenvermelde voordelen slecht uitpakken voor het bedrijf. Een beursgenoteerde onderneming is immers erg zichtbaar en dus ook gevoeliger aan een waardedaling mochten er teleurstellende cijfers gepubliceerd worden.