Hierdoor is de fusie met Volkswagen eindelijk een feit. Voor de inbreng van zijn automobielactiviteiten ontvangt de Porsche Holding een bedrag van 4,5 miljard euro. Porsche bezit tevens 32,2% van het aandelenkapitaal van Volkswagen.

Porsche heeft volgens Geert Van Herck het geld van VW alvast gebruikt om zijn schuldpositie weg te werken: op 30 september van dit jaar had Porsche een nettocashpositie van 2,59 miljard euro t.o.v. een tekort van 1,52 miljard euro bij de start van 2012.

Nu de situatie tussen VW en Porsche uitgeklaard is, kan de belegger zich opnieuw toeleggen op de analyse van de gang van zaken in de VW-groep.

Volkswagen boekte in het derde kwartaal minder bedrijfswinst dan één jaar geleden. De Duitse autobouwer leed onder de zwakke autoverkoop in West-Europa en moest forse kortingen toekennen om kopers te lokken. De nettowinst bedroeg 11,29 miljard, een stijging met 60% dankzij de overname van Porsche.

Porsche blijft maandelijks meer voertuigen verkopen, vooral in de groeilanden. In de eerste negen maanden stegen de verkopen met 14,7%.

Als het Chinese groeiherstel zich de komende maanden doorzet, kan de VW-groep via Porsche en de Audiluxewagens de zwakke Europese verkopen compenseren.

Koers Porsche kan verder stijgen

Dit moet volgens Van Herck ook positief afstralen op de koers van Porsche (dat voortaan de resultaten van VW zal consolideren

in zijn boekhouding).

Het Porsche-aandeel deelde eveneens in de klappen tijdens de forse correctie van 2007 - 2009. De koers daalde van 159 tot 23 euro! Sinds begin 2009 is de koers weer aan de beterhand.

Belangrijkste feit van de afgelopen weken is zeker de opwaartse uitbraak boven de weerstandslijnen van eind 2007 en januari 2011. Deze weerstandslijnen hielden de afgelopen jaren elke koersstijging tegen.

Recentelijk is de koers opwaarts uitgebroken en komt de volgende (horizontale) weerstandszone op 58 - 65 euro in zicht. Het is belangrijk dat de koers de komende periode boven de weerstandslijn blijft (die nu als steunlijn zou moeten werken).

Van Herck hoopt op een verderzetting van de stijgende

trend richting de koerstoppen van januari - juli 2012 (58 - 65 euro).

Hierdoor is de fusie met Volkswagen eindelijk een feit. Voor de inbreng van zijn automobielactiviteiten ontvangt de Porsche Holding een bedrag van 4,5 miljard euro. Porsche bezit tevens 32,2% van het aandelenkapitaal van Volkswagen. Porsche heeft volgens Geert Van Herck het geld van VW alvast gebruikt om zijn schuldpositie weg te werken: op 30 september van dit jaar had Porsche een nettocashpositie van 2,59 miljard euro t.o.v. een tekort van 1,52 miljard euro bij de start van 2012. Nu de situatie tussen VW en Porsche uitgeklaard is, kan de belegger zich opnieuw toeleggen op de analyse van de gang van zaken in de VW-groep. Volkswagen boekte in het derde kwartaal minder bedrijfswinst dan één jaar geleden. De Duitse autobouwer leed onder de zwakke autoverkoop in West-Europa en moest forse kortingen toekennen om kopers te lokken. De nettowinst bedroeg 11,29 miljard, een stijging met 60% dankzij de overname van Porsche. Porsche blijft maandelijks meer voertuigen verkopen, vooral in de groeilanden. In de eerste negen maanden stegen de verkopen met 14,7%. Als het Chinese groeiherstel zich de komende maanden doorzet, kan de VW-groep via Porsche en de Audiluxewagens de zwakke Europese verkopen compenseren. Koers Porsche kan verder stijgen Dit moet volgens Van Herck ook positief afstralen op de koers van Porsche (dat voortaan de resultaten van VW zal consolideren in zijn boekhouding). Het Porsche-aandeel deelde eveneens in de klappen tijdens de forse correctie van 2007 - 2009. De koers daalde van 159 tot 23 euro! Sinds begin 2009 is de koers weer aan de beterhand. Belangrijkste feit van de afgelopen weken is zeker de opwaartse uitbraak boven de weerstandslijnen van eind 2007 en januari 2011. Deze weerstandslijnen hielden de afgelopen jaren elke koersstijging tegen. Recentelijk is de koers opwaarts uitgebroken en komt de volgende (horizontale) weerstandszone op 58 - 65 euro in zicht. Het is belangrijk dat de koers de komende periode boven de weerstandslijn blijft (die nu als steunlijn zou moeten werken). Van Herck hoopt op een verderzetting van de stijgende trend richting de koerstoppen van januari - juli 2012 (58 - 65 euro).