Vrijwilligers van Belgacom en Microsoft terug naar school voor Child Focus

Gisteren keerden meer dan 200 vrijwillige medewerkers van Belgacom en Microsoft, opgeleid door Child Focus, terug naar de schoolbanken .

In meer dan 100 scholen verspreid over het land leren ze de leerlingen van het vierde, vijfde en zesde leerjaar hoe ze veilig kunnen surfen. Voor de leerkrachten kregen ze ditmaal een gloednieuwe opleidingskit mee die werd ontwikkeld door Child Focus.

De vrijwillige medewerkers kunnen niet alleen bogen op hun professionele ervaring op het gebied van nieuwe technologieën. Ze hebben ook een voorbereidende opleiding gevolgd bij Child Focus, de organisatie voor vermiste kinderen, tevens het Belgische centrum voor veiligheid op internet.

Er zijn er heel wat die al ervaring hebben op dit gebied: het voorbije schooljaar hebben de vrijwilligers van de twee bedrijven al ruim 20.000 kinderen gesensibiliseerd!

De vraag van scholen om vrijwilligers te krijgen, is enorm. De inschrijvingen op het programma moesten overigens eerder dan gepland worden afgesloten.

De leraars denken dat dit soort opleiding essentieel is, maar voelen zich niet altijd voldoende gewapend om ze zelf te geven. De sensibiliseringsactie van de vrijwillige medewerkers van Belgacom en Microsoft wil dan ook een springplank zijn voor de leraars: zij beseffen dat internet bespreken met hun leerlingen niet zo moeilijk is.

De leerlingen zijn immers enthousiast van bij de start. Het doel is hun te helpen zich de juiste vragen te stellen, ze te doen nadenken over wat ze online doen, over het waarom en de gevolgen van hun webactiviteiten.

Bij het surfen een kritische geest ontwikkelen is voor hen van cruciaal belang! Iets wat leraars ook al toepassen op andere gebieden.

Alle leraars krijgen ook een informatiekit met pedagogisch materiaal dat door Child Focus werd ontwikkeld. Met deze kit kunnen ze op een eenvoudige manier een veilig, verantwoord en sociaal bewust internetgebruik in hun klassen aanleren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content