Met een nettowinst van nauwelijks 8,9 miljoen euro of 1,33 euro per aandeel heeft Vranken Pommery duidelijk teleurgesteld het afgelopen jaar, ook al werd het nettoresultaat beïnvloed door uitzonderlijke elementen. De recurrente nettowinst ging met 14% achteruit tot 12,6 miljoen euro of 1,88 euro per aandeel (tegenover een consensus van 1,94 euro). Die teleurstelling is te wijten aan een omzetdaling in het tweede halfjaar, dat traditioneel zeer belangrijk is voor de groei vanwege de verkooppiek in de eindejaarsperiode. Over twaalf maanden is de omzet van Vranken Pommery gedaald met 0,7% tot 339,6 miljoen euro, tegenover een groei van 5% in de eerste zes maanden van het jaar. Ondanks de verbetering van de rentabiliteit daalde de bedrijfswinst met 2,9% tot 37,3 miljoen euro als gevolg van de moeilijke vergelijking met 2010 toen de voorraad werd opgeschoond. De bedrijfsmarge kwam uit op 11%, wat nog ver verwijderd is van de doelstelling van meer dan 15% tegen 2014.

Deze teleurstellende cijfers zijn grotendeels te wijten aan de crisis, maar ook aan het feit dat Vranken Pommery niet heeft willen afwijken van zijn langetermijnstrategie. Zo heeft de groep ervan afgezien om een contract voor haar champagne Charles Lafitte in Engeland te verlengen, omdat ze ontevreden was over de prijspositionering. Dat heeft gewogen op de totale cijfers. Het op één na grootste champagnehuis na LVMH kan het zich uiteraard niet veroorloven om zijn prijzen bij de eerste de beste crisis te laten zakken. Dat zou zijn merkpositionering op lange termijn totaal ongeloofwaardig maken. De groep hanteert deze strategie zowel bij haar champagne (met merken zoals Vranken, Pommery, Heidsieck, Charles Lafitte), als bij haar port (Rozès) en roséwijnen (Domaines Listel en Château La Gordonne).

Die laatste activiteit, die de laatste jaren een sterke ontwikkeling kende via overnames, heeft vorig jaar een groei van 4,6% laten optekenen bij een omzet van 57,9 miljoen euro. Vranken Pommery begint zo te profiteren van de herstructurering van zijn activiteiten gerealiseerd in 2010 met als doel de handelsactiviteit te beperken en zich te concentreren op de merken. Die worden almaar belangrijker in het segment van de roséwijnen en genereren uiteraard hogere marges.

Gesterkt door zijn merken, de herstructurering van zijn industrieel apparaat en zijn 2500 hectaren wijngaard, heeft Vranken Pommery alle vertrouwen in de toekomst. Dit jaar verwacht het al een bedrijfsmarge van 12% en een lichte omzetgroei. Dat vertrouwen blijkt ook uit de handhaving van het dividend op 1,05 euro bruto per aandeel. Dankzij die uitstekende vooruitzichten en de zeer aantrekkelijke koers krijgt Vranken Pommery van ons een koopadvies mee.

Cédric Boitte

Twitter: @CedricBoitte

Met een nettowinst van nauwelijks 8,9 miljoen euro of 1,33 euro per aandeel heeft Vranken Pommery duidelijk teleurgesteld het afgelopen jaar, ook al werd het nettoresultaat beïnvloed door uitzonderlijke elementen. De recurrente nettowinst ging met 14% achteruit tot 12,6 miljoen euro of 1,88 euro per aandeel (tegenover een consensus van 1,94 euro). Die teleurstelling is te wijten aan een omzetdaling in het tweede halfjaar, dat traditioneel zeer belangrijk is voor de groei vanwege de verkooppiek in de eindejaarsperiode. Over twaalf maanden is de omzet van Vranken Pommery gedaald met 0,7% tot 339,6 miljoen euro, tegenover een groei van 5% in de eerste zes maanden van het jaar. Ondanks de verbetering van de rentabiliteit daalde de bedrijfswinst met 2,9% tot 37,3 miljoen euro als gevolg van de moeilijke vergelijking met 2010 toen de voorraad werd opgeschoond. De bedrijfsmarge kwam uit op 11%, wat nog ver verwijderd is van de doelstelling van meer dan 15% tegen 2014.Deze teleurstellende cijfers zijn grotendeels te wijten aan de crisis, maar ook aan het feit dat Vranken Pommery niet heeft willen afwijken van zijn langetermijnstrategie. Zo heeft de groep ervan afgezien om een contract voor haar champagne Charles Lafitte in Engeland te verlengen, omdat ze ontevreden was over de prijspositionering. Dat heeft gewogen op de totale cijfers. Het op één na grootste champagnehuis na LVMH kan het zich uiteraard niet veroorloven om zijn prijzen bij de eerste de beste crisis te laten zakken. Dat zou zijn merkpositionering op lange termijn totaal ongeloofwaardig maken. De groep hanteert deze strategie zowel bij haar champagne (met merken zoals Vranken, Pommery, Heidsieck, Charles Lafitte), als bij haar port (Rozès) en roséwijnen (Domaines Listel en Château La Gordonne). Die laatste activiteit, die de laatste jaren een sterke ontwikkeling kende via overnames, heeft vorig jaar een groei van 4,6% laten optekenen bij een omzet van 57,9 miljoen euro. Vranken Pommery begint zo te profiteren van de herstructurering van zijn activiteiten gerealiseerd in 2010 met als doel de handelsactiviteit te beperken en zich te concentreren op de merken. Die worden almaar belangrijker in het segment van de roséwijnen en genereren uiteraard hogere marges.Gesterkt door zijn merken, de herstructurering van zijn industrieel apparaat en zijn 2500 hectaren wijngaard, heeft Vranken Pommery alle vertrouwen in de toekomst. Dit jaar verwacht het al een bedrijfsmarge van 12% en een lichte omzetgroei. Dat vertrouwen blijkt ook uit de handhaving van het dividend op 1,05 euro bruto per aandeel. Dankzij die uitstekende vooruitzichten en de zeer aantrekkelijke koers krijgt Vranken Pommery van ons een koopadvies mee.Cédric BoitteTwitter: @CedricBoitte