IJzererts wordt opgeslagen in graansilo's, koper in wagenparken en ga zo maar door. Deze evolutie laat vermoeden dat het snel bergaf gaat met de Chinese economie. Een bezoek aan Qingdao Port, de grootste terminal voor ijzererts, laat aan duidelijkheid niets te wensen over.

Tonnen en tonnen ijzererts liggen daar opgestapeld op bergen die zo hoog zijn als een gebouw met drie verdiepingen. Vooral in de buurt van Shanghai stapelen anderzijds de onverwerkte voorraden koper zich op. Het kan weken tot zelfs maanden duren alvorens al dat koper kan worden verwerkt.

Dit jaar is anders

De grondstoffenmarkten zijn er aan gewend dat de voorraden in China tijdens de eerste drie maanden van het jaar aanzwellen, dit in aanloop van Chinees nieuwjaar. In die periode van het jaar gaat de economie traditioneel op een lager pitje branden, vooral dan wat de fabrieken betreft.

Traditioneel volgt dan tijdens het tweede kwartaal een afbouw van de voorraden. Dit jaar is echter anders, de voorraden raken maar niet afgebouwd. Daarbij kan de vraag worden gesteld of de Chinese economie het huidige groeitempo gaat kunnen vasthouden dan wel of er een serieuze vertraging in de lucht hangt.

IJzererts wordt opgeslagen in graansilo's, koper in wagenparken en ga zo maar door. Deze evolutie laat vermoeden dat het snel bergaf gaat met de Chinese economie. Een bezoek aan Qingdao Port, de grootste terminal voor ijzererts, laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Tonnen en tonnen ijzererts liggen daar opgestapeld op bergen die zo hoog zijn als een gebouw met drie verdiepingen. Vooral in de buurt van Shanghai stapelen anderzijds de onverwerkte voorraden koper zich op. Het kan weken tot zelfs maanden duren alvorens al dat koper kan worden verwerkt. Dit jaar is anders De grondstoffenmarkten zijn er aan gewend dat de voorraden in China tijdens de eerste drie maanden van het jaar aanzwellen, dit in aanloop van Chinees nieuwjaar. In die periode van het jaar gaat de economie traditioneel op een lager pitje branden, vooral dan wat de fabrieken betreft. Traditioneel volgt dan tijdens het tweede kwartaal een afbouw van de voorraden. Dit jaar is echter anders, de voorraden raken maar niet afgebouwd. Daarbij kan de vraag worden gesteld of de Chinese economie het huidige groeitempo gaat kunnen vasthouden dan wel of er een serieuze vertraging in de lucht hangt.