Een opvallend gegeven is dat we tot dusver nauwelijks of geen winstwaarschuwingen hebben gekregen in de Verenigde Staten. Daar kan natuurlijk nog verandering in komen, maar dat zal dan toch snel moeten gebeuren.

Een mogelijke verklaring is dat de bedrijfsresultaten over het tweede kwartaal beter dan verwacht zijn meegevallen. Is dat het geval, dan kunnen de beurzen een extra impuls krijgen.

Van euforie in de bedrijfswereld is uiteraard nog geen sprake. Dat bleek onder andere gisterenavond, toen Blackberry-verkoper Research in Motion een zeer voorzichtige guidance voor het tweede kwartaal gaf. Van een winstwaarschuwing was echter geen sprake.

Dat was ook niet geval bij Caterpillar, dat als grootste machinebouwer in de wereld bijzonder gevoelig is voor de crisis. De kleinhandelsverkopen van machines zijn in mei weliswaar sterker dan verwacht gedaald, maar blijkbaar was dat toch onvoldoende om een winstwaarschuwing te geven.

We mogen ook niet vergeten dat veel bedrijven naar aanleiding van de crisis de tering naar de nering hebben gezet en fors in de kosten zijn gaan snoeien. Daardoor wordt de winstgevendheid positief beïnvloed.

Een opvallend gegeven is dat we tot dusver nauwelijks of geen winstwaarschuwingen hebben gekregen in de Verenigde Staten. Daar kan natuurlijk nog verandering in komen, maar dat zal dan toch snel moeten gebeuren. Een mogelijke verklaring is dat de bedrijfsresultaten over het tweede kwartaal beter dan verwacht zijn meegevallen. Is dat het geval, dan kunnen de beurzen een extra impuls krijgen. Van euforie in de bedrijfswereld is uiteraard nog geen sprake. Dat bleek onder andere gisterenavond, toen Blackberry-verkoper Research in Motion een zeer voorzichtige guidance voor het tweede kwartaal gaf. Van een winstwaarschuwing was echter geen sprake. Dat was ook niet geval bij Caterpillar, dat als grootste machinebouwer in de wereld bijzonder gevoelig is voor de crisis. De kleinhandelsverkopen van machines zijn in mei weliswaar sterker dan verwacht gedaald, maar blijkbaar was dat toch onvoldoende om een winstwaarschuwing te geven.We mogen ook niet vergeten dat veel bedrijven naar aanleiding van de crisis de tering naar de nering hebben gezet en fors in de kosten zijn gaan snoeien. Daardoor wordt de winstgevendheid positief beïnvloed.