De pijn in de Europese automobielindustrie heeft nu één van de gedoodverfde winnaars bereikt, Volkswagen moet op zijn bank op de slachtbank als slachtoffer van de crisis.

Problematisch is de situatie uiteraard nog niet, VW blijft ondanks de instorting van de Europese autoverkopen nog altijd winstgevend.

De nettowinst over het boekjaar 2012 steeg met 41%, vooral dankzij het effect van de overname van Porsche.

De voorzichtige prognoses kwamen echter als een verrassing, vandaar de ontgoochelende reactie van de financiële markten.

Als verzachtende omstandigheid kan VW echter inroepen dat de Europese huizenmarkt zich op een dieptepunt voor de afgelopen 20 jaar bevindt.

De pijn in de Europese automobielindustrie heeft nu één van de gedoodverfde winnaars bereikt, Volkswagen moet op zijn bank op de slachtbank als slachtoffer van de crisis. Problematisch is de situatie uiteraard nog niet, VW blijft ondanks de instorting van de Europese autoverkopen nog altijd winstgevend. De nettowinst over het boekjaar 2012 steeg met 41%, vooral dankzij het effect van de overname van Porsche. De voorzichtige prognoses kwamen echter als een verrassing, vandaar de ontgoochelende reactie van de financiële markten. Als verzachtende omstandigheid kan VW echter inroepen dat de Europese huizenmarkt zich op een dieptepunt voor de afgelopen 20 jaar bevindt.