In een interview met Forbes noemt financieel adviseur Peter Mallouk vijf fouten die investeerders maken. "Eén fout is voldoende om iemand volledig van de kaart te vegen", zegt Mallouk.

1. Slechte timing

Veel investeerders denken dat het opportuun is om alleen in bepaalde periodes actief te zijn op de beurs. Dat werkt volgens Mallouk niet. "Zodra mensen nerveus worden roepen ze hun investeringen terug, terwijl ze ondoordacht met geld gooien wanneer de aandelenmarkt stabiel blijft", zegt hij.

Sommige financiële adviseurs spelen graag in op die impulsiviteit. Wanneer de markt onstabiel is, proberen zij bepaalde strategieën aan de man te brengen. "Maar er zijn geen bewijzen dat bepaalde strategieën succesvol herhaald kunnen worden", verduidelijkt Mallouk.

Volgens de financiële expert moeten beurshandelaars op voorhand een investeringsperiode in gedachten hebben. "Wanneer een aandeel het plots slecht doet, denk dan niet alleen op korte termijn."

2. Te actief handelen

Investeerders die graag heel snel aandelen verhandelen, vergeten soms de kosten. Bij elke transactie moet je rekening houden met de beurstaks, makelaarskosten, beheerskosten en dergelijke. "Ikzelf zou 1 tot 4 keer per jaar handelen op de beurs", vertelt Mallouk.

3. De menselijke natuur

"Vele beleggers zoeken naar bevestiging wanneer ze een aandeel hebben gekocht. Zij kijken niet kritisch naar de realiteit." Die fout ligt in de natuur van de mens, volgens de adviseur.

Veel mensen lijden ook aan een overdaad aan zelfvertrouwen. Wanneer beleggers een goede investering hebben gedaan, springen ze meteen in een groter financieel avontuur. "Vooral vrouwen durven zich hieraan schuldig te maken", beweert Mallouk.

4. Informatie verkeerd interpreteren

Een krantenkop is voor sommige beleggers voldoende om volop te investeren in een bedrijf. "Een nieuwe CEO bijvoorbeeld geeft snel hoop op goede resultaten. Velen zullen handelen naar dat misplaatst gevoel."

5. Samenwerken met een afhankelijke adviseur

Vele adviseurs zijn een verlengstuk van een zustermaatschappij. "Het is uitermate belangrijk dat beursspelers samenwerken met een onafhankelijke expert. Zij zullen geen 'gekleurde' producten aanbieden", besluit Mallouk.

In een interview met Forbes noemt financieel adviseur Peter Mallouk vijf fouten die investeerders maken. "Eén fout is voldoende om iemand volledig van de kaart te vegen", zegt Mallouk.Veel investeerders denken dat het opportuun is om alleen in bepaalde periodes actief te zijn op de beurs. Dat werkt volgens Mallouk niet. "Zodra mensen nerveus worden roepen ze hun investeringen terug, terwijl ze ondoordacht met geld gooien wanneer de aandelenmarkt stabiel blijft", zegt hij. Sommige financiële adviseurs spelen graag in op die impulsiviteit. Wanneer de markt onstabiel is, proberen zij bepaalde strategieën aan de man te brengen. "Maar er zijn geen bewijzen dat bepaalde strategieën succesvol herhaald kunnen worden", verduidelijkt Mallouk. Volgens de financiële expert moeten beurshandelaars op voorhand een investeringsperiode in gedachten hebben. "Wanneer een aandeel het plots slecht doet, denk dan niet alleen op korte termijn." Investeerders die graag heel snel aandelen verhandelen, vergeten soms de kosten. Bij elke transactie moet je rekening houden met de beurstaks, makelaarskosten, beheerskosten en dergelijke. "Ikzelf zou 1 tot 4 keer per jaar handelen op de beurs", vertelt Mallouk. "Vele beleggers zoeken naar bevestiging wanneer ze een aandeel hebben gekocht. Zij kijken niet kritisch naar de realiteit." Die fout ligt in de natuur van de mens, volgens de adviseur. Veel mensen lijden ook aan een overdaad aan zelfvertrouwen. Wanneer beleggers een goede investering hebben gedaan, springen ze meteen in een groter financieel avontuur. "Vooral vrouwen durven zich hieraan schuldig te maken", beweert Mallouk. Een krantenkop is voor sommige beleggers voldoende om volop te investeren in een bedrijf. "Een nieuwe CEO bijvoorbeeld geeft snel hoop op goede resultaten. Velen zullen handelen naar dat misplaatst gevoel." Vele adviseurs zijn een verlengstuk van een zustermaatschappij. "Het is uitermate belangrijk dat beursspelers samenwerken met een onafhankelijke expert. Zij zullen geen 'gekleurde' producten aanbieden", besluit Mallouk.