Tip 1: Denk in functie van de kosten

Voor je droomt van riante winsten, kun jet het beste even stilstaan bij de kosten die om de hoek loeren. In zijn gids "Start in je garage" legt journalist Hans Hermans de nadruk op het belang van kostenefficiëntie.

Enkele van de belangrijkste vragen die je moet stellen zijn: 'welke uitgaven zijn nuttig?' en 'welke kosten moet ik nog niet maken?'

Kostenefficiëntie stopt daar niet. Wie zegt dat het verboden is om tweedehandsinterieur aan te schaffen? Met een beetje zoeken vind je beslist enkele koopjes die je zaak een klassevolle look geven.

"Maar dat geldt niet voor auto's. Het is interessanter om een wagens te leasen, want tweedehandsauto's nemen een grotere hap uit je budget", meldt Hermans.

Tip 2: Sla de digitale weg in

Like it or not, wij leven in een digitaal tijdperk. Sociaalnetwerksites zijn handige tools om de buitenwereld kennis te laten maken met je product of dienst. Daarenboven zijn sociale media zoals Facebook zeer goedkope middelen om je boodschap over te brengen. Je moet zelfs geen computerexpert zijn.

Bovendien vind je op het internet handige tools die je onderneming op de digitale kaart plaatsen. Word Press, Drupal en 99designs zijn maar enkele voorbeelden die Hermans aanhaalt in zijn gids.

Blijf wel zeer kritisch, want het internet herbergt ook veel charlatans.

Tip 3: bereid je goed voor

De zelfsstandigenorganisatie Unizo hecht enorm veel belang aan het businessplan. Dankzij de ontwikkeling van een plan zal je als ondernemer veel kritischer denken. Denk hierbij aan een onderzoek naar het marktpotentieel. 'Willen mensen wel mijn product?' 'Hoe kan ik mijn product afstemmen op de markt?' Het zijn maar enkele van de vragen die zelfstandigen zichzelf moeten stellen.

"Het is belangrijk om te diversifiëren en niet te focussen op één product", verduidelijkt de startersadviseur bij Unizo, Christel Oprych.

Tip 4: Durf begeleiding te vragen

Klop aan bij personen die al over ondernemingservaring beschikken. Zij kunnen je ook helpen met de uitbouw van een netwerk. "Het valt op dat vele startende zelfstandigen niet bij een beroepsvereniging langsgaan", vertelt Christel Oprych. Verenigingen als Unizo kunnen starters bijstaan met hun kennis van zaken. Denk wel heel goed na over wie je om raad vraagt, want niet iedereen weet iets over ondernemen.

Enkele valkuilen

Wees niet te enthousiast. "Sommige ondernemers stemmen hun product niet goed af op de markt omdat ze te overtuigd zijn van hun eigen goed", vertelt Oprych. Een businessplan is hier wederom het toverwoord.

Zorg voor voldoende startkapitaal. Veel starters houden alleen maar rekening met wat ze in het begin nodig hebben. "Zij gaan er meestal van uit dat ze latere kosten kunnen betalen met de geplande winsten. Maar winst is niet altijd gegarandeerd", waarschuwt Oprych.

Voor je droomt van riante winsten, kun jet het beste even stilstaan bij de kosten die om de hoek loeren. In zijn gids "Start in je garage" legt journalist Hans Hermans de nadruk op het belang van kostenefficiëntie. Enkele van de belangrijkste vragen die je moet stellen zijn: 'welke uitgaven zijn nuttig?' en 'welke kosten moet ik nog niet maken?' Kostenefficiëntie stopt daar niet. Wie zegt dat het verboden is om tweedehandsinterieur aan te schaffen? Met een beetje zoeken vind je beslist enkele koopjes die je zaak een klassevolle look geven. "Maar dat geldt niet voor auto's. Het is interessanter om een wagens te leasen, want tweedehandsauto's nemen een grotere hap uit je budget", meldt Hermans. Like it or not, wij leven in een digitaal tijdperk. Sociaalnetwerksites zijn handige tools om de buitenwereld kennis te laten maken met je product of dienst. Daarenboven zijn sociale media zoals Facebook zeer goedkope middelen om je boodschap over te brengen. Je moet zelfs geen computerexpert zijn.Bovendien vind je op het internet handige tools die je onderneming op de digitale kaart plaatsen. Word Press, Drupal en 99designs zijn maar enkele voorbeelden die Hermans aanhaalt in zijn gids. Blijf wel zeer kritisch, want het internet herbergt ook veel charlatans. De zelfsstandigenorganisatie Unizo hecht enorm veel belang aan het businessplan. Dankzij de ontwikkeling van een plan zal je als ondernemer veel kritischer denken. Denk hierbij aan een onderzoek naar het marktpotentieel. 'Willen mensen wel mijn product?' 'Hoe kan ik mijn product afstemmen op de markt?' Het zijn maar enkele van de vragen die zelfstandigen zichzelf moeten stellen. "Het is belangrijk om te diversifiëren en niet te focussen op één product", verduidelijkt de startersadviseur bij Unizo, Christel Oprych. Klop aan bij personen die al over ondernemingservaring beschikken. Zij kunnen je ook helpen met de uitbouw van een netwerk. "Het valt op dat vele startende zelfstandigen niet bij een beroepsvereniging langsgaan", vertelt Christel Oprych. Verenigingen als Unizo kunnen starters bijstaan met hun kennis van zaken. Denk wel heel goed na over wie je om raad vraagt, want niet iedereen weet iets over ondernemen.Wees niet te enthousiast. "Sommige ondernemers stemmen hun product niet goed af op de markt omdat ze te overtuigd zijn van hun eigen goed", vertelt Oprych. Een businessplan is hier wederom het toverwoord. Zorg voor voldoende startkapitaal. Veel starters houden alleen maar rekening met wat ze in het begin nodig hebben. "Zij gaan er meestal van uit dat ze latere kosten kunnen betalen met de geplande winsten. Maar winst is niet altijd gegarandeerd", waarschuwt Oprych.