David Zervos, market strategist bij Jefferies & Co., is van mening dat vier op lange termijn wegen op de koers van Apple. Die vier factoren kunnen er toe bijdragen dat de koers van het aandeel in de komende dagen en weken verder gaat corrigeren. Waar die koers een bodem gaat vinden, valt moeilijk te zeggen.

Op de eerste plaats is er de alomtegenwoordigheid van het aandeel, Apple is bij wijze van spreken in elke aandelenportefeuille voorhanden. Ten tweede is er het feit dat de koers zo sterk is gestegen. Bomen groeien nooit tot in de hemel en vroeg of laat moet dus ook de koers van Apple eens gaan corrigeren. Vorig jaar is Apple maar liefst 45% duurder geworden.

Kan Apple nog met nieuwe dingen gaan verrassen?

Dan is er het feit dat Apple meer dan andere aandelen de koers van de Nasdaq 100 beïnvloedt. De weging van Apple in deze aandeel bedraagt maar liefst 19%, of tweemaal zoveel als die van Microsoft. Het is de beursautoriteiten al langer een doorn in het oog dat een aandeel zo zwaar op een index kan wegen.

Het grootste risico is echter dat Apple er niet meer in gaat slagen om de markt met nieuwe producten te verrassen, zoals het in het verleden heeft gedaan. Daarbij kan de vergelijking worden gemaakt met Sony, dat eerder met een gelijkaardig probleem werd geconfronteerd.

David Zervos, market strategist bij Jefferies & Co., is van mening dat vier op lange termijn wegen op de koers van Apple. Die vier factoren kunnen er toe bijdragen dat de koers van het aandeel in de komende dagen en weken verder gaat corrigeren. Waar die koers een bodem gaat vinden, valt moeilijk te zeggen. Op de eerste plaats is er de alomtegenwoordigheid van het aandeel, Apple is bij wijze van spreken in elke aandelenportefeuille voorhanden. Ten tweede is er het feit dat de koers zo sterk is gestegen. Bomen groeien nooit tot in de hemel en vroeg of laat moet dus ook de koers van Apple eens gaan corrigeren. Vorig jaar is Apple maar liefst 45% duurder geworden. Kan Apple nog met nieuwe dingen gaan verrassen? Dan is er het feit dat Apple meer dan andere aandelen de koers van de Nasdaq 100 beïnvloedt. De weging van Apple in deze aandeel bedraagt maar liefst 19%, of tweemaal zoveel als die van Microsoft. Het is de beursautoriteiten al langer een doorn in het oog dat een aandeel zo zwaar op een index kan wegen. Het grootste risico is echter dat Apple er niet meer in gaat slagen om de markt met nieuwe producten te verrassen, zoals het in het verleden heeft gedaan. Daarbij kan de vergelijking worden gemaakt met Sony, dat eerder met een gelijkaardig probleem werd geconfronteerd.