Het was volgens Wilfried Steentjes van Steentjes Vermogensbeheer het toonbeeld van de campingrally zoals deze werd genoemd waarop het aandeel met maar liefst 10% op een dag steeg.

Men zou kunnen stellen dat we nu dus een "halve" campingrally hebben, gezien het gegeven van een stijging van bijna 5% afgelopen donderdag.

De cijfers mogen zeker verrassend worden genoemd. De marge in de Verenigde Staten daalde met 0,2% naar 4,2%.

Men zou verwachten dat met een aantrekkende economie in de VS de marge eerder zou gaan stijgen.

Directie-voorzitter Dick Boer gaf aan dat dit met name kwam door de "sequester". Een woord dat we al een tijdje niet hebben gehoord in de financiële verslagen. Het hield in dat ambtenaren zonder geld kwamen te zitten omdat de overheid niet mocht betalen.

Veel van Ahold Amerikaanse winkels (Giant en Stop&Shop) zijn rondom de regeringscentra gevestigd. Een tegengesteld beeld gaf Nederland. Juist daar zouden we lagere marges verwachten maar de operationele marge steeg naar 5,5% van 5,1%.

Omdat Albert Heijn zo'n dominante marktpartij is behoeft zij ook niet teveel in de marge te snijden om marktaandeel te behouden. Zeker sinds de overname van een aantal winkels van C1000 is die grip nog groter geworden.

Daarnaast doet Albert Heijn er ook alles aan om zo dicht mogelijk bij de consument te komen. Zo is op Schiphol een Pick-up point gekomen.

Consumenten (lees terugkerende vakantiegangers) kunnen via internet hun boodschappen bestellen. Uit de cijfers van AH blijkt dat men op deze wijze bijna 5 maal zoveel besteld als via het oude winkelkarretje.

Bij Ahold zullen er dan ook geen klachten komen over het einde van de winkeliers door de opkomst van internet. Men weet dit goed op te vangen.

In de visie van het concern zal bestellen via de computer belangrijk blijven vandaar dat men internetwinkel Bol.com heeft overgenomen.

Gezien de dubbelcijferige omzetgroei geen slechte zet. Ahold is als vanouds weer de cashmachine. Hierdoor staat er een netto kas van ruim € 800 mln.

Dat was ook beter dan waar analisten rekening mee hadden gehouden. De vraag is wat men met dit geld gaat doen. De directievoorzitter verwacht eind van het jaar duidelijkheid te geven.

De huidige waardering van Ahold met een koerswinst verhouding van 14,7 is relatief duur voor Nederland maar internationaal is het aandeel zeker niet overgewaardeerd. De kans dat het aandeel derhalve verder stijgt is dan ook aanwezig.

Het was volgens Wilfried Steentjes van Steentjes Vermogensbeheer het toonbeeld van de campingrally zoals deze werd genoemd waarop het aandeel met maar liefst 10% op een dag steeg. Men zou kunnen stellen dat we nu dus een "halve" campingrally hebben, gezien het gegeven van een stijging van bijna 5% afgelopen donderdag. De cijfers mogen zeker verrassend worden genoemd. De marge in de Verenigde Staten daalde met 0,2% naar 4,2%. Men zou verwachten dat met een aantrekkende economie in de VS de marge eerder zou gaan stijgen. Directie-voorzitter Dick Boer gaf aan dat dit met name kwam door de "sequester". Een woord dat we al een tijdje niet hebben gehoord in de financiële verslagen. Het hield in dat ambtenaren zonder geld kwamen te zitten omdat de overheid niet mocht betalen. Veel van Ahold Amerikaanse winkels (Giant en Stop&Shop) zijn rondom de regeringscentra gevestigd. Een tegengesteld beeld gaf Nederland. Juist daar zouden we lagere marges verwachten maar de operationele marge steeg naar 5,5% van 5,1%. Omdat Albert Heijn zo'n dominante marktpartij is behoeft zij ook niet teveel in de marge te snijden om marktaandeel te behouden. Zeker sinds de overname van een aantal winkels van C1000 is die grip nog groter geworden. Daarnaast doet Albert Heijn er ook alles aan om zo dicht mogelijk bij de consument te komen. Zo is op Schiphol een Pick-up point gekomen. Consumenten (lees terugkerende vakantiegangers) kunnen via internet hun boodschappen bestellen. Uit de cijfers van AH blijkt dat men op deze wijze bijna 5 maal zoveel besteld als via het oude winkelkarretje. Bij Ahold zullen er dan ook geen klachten komen over het einde van de winkeliers door de opkomst van internet. Men weet dit goed op te vangen. In de visie van het concern zal bestellen via de computer belangrijk blijven vandaar dat men internetwinkel Bol.com heeft overgenomen. Gezien de dubbelcijferige omzetgroei geen slechte zet. Ahold is als vanouds weer de cashmachine. Hierdoor staat er een netto kas van ruim € 800 mln. Dat was ook beter dan waar analisten rekening mee hadden gehouden. De vraag is wat men met dit geld gaat doen. De directievoorzitter verwacht eind van het jaar duidelijkheid te geven. De huidige waardering van Ahold met een koerswinst verhouding van 14,7 is relatief duur voor Nederland maar internationaal is het aandeel zeker niet overgewaardeerd. De kans dat het aandeel derhalve verder stijgt is dan ook aanwezig.