Daarmee komt het scenario van een harde landing voor de Chinese economie opnieuw dichterbij. De resultaten van de Amerikaanse verkoper van sportschoenen in China stemmen merkwaardig goed overeen met de verwachtingen van de Chinese bedrijven. Ook die geven namelijk een stevige vertraging te zien.

Omzetgroei met 8% imponeert niet

Nike maakte bekend dat de omzet in China in het laatste kwartaal weliswaar met 8% steeg, maar de winstgevendheid kon dit tempo niet volgen. Charlie Denson, president van de Nike brand, is echter allesbehalve verrast over de gang van zaken, volgens hem is er sprake van een normale evolutie.

De Chinese consument wordt steeds veeleisender en gesofisticeerd en dat op een moment dat de economie aan het vertragen is.

Op dat moment ontstaan er volgens Denson automatisch nieuwe uitdagingen voor de retailers. In het geval van China is echter verontrustend in welk tempo de terugval gebeurt.

Daarmee komt het scenario van een harde landing voor de Chinese economie opnieuw dichterbij. De resultaten van de Amerikaanse verkoper van sportschoenen in China stemmen merkwaardig goed overeen met de verwachtingen van de Chinese bedrijven. Ook die geven namelijk een stevige vertraging te zien. Omzetgroei met 8% imponeert nietNike maakte bekend dat de omzet in China in het laatste kwartaal weliswaar met 8% steeg, maar de winstgevendheid kon dit tempo niet volgen. Charlie Denson, president van de Nike brand, is echter allesbehalve verrast over de gang van zaken, volgens hem is er sprake van een normale evolutie. De Chinese consument wordt steeds veeleisender en gesofisticeerd en dat op een moment dat de economie aan het vertragen is. Op dat moment ontstaan er volgens Denson automatisch nieuwe uitdagingen voor de retailers. In het geval van China is echter verontrustend in welk tempo de terugval gebeurt.