De groeiende bruto marge (exclusief Sarda) bewijst dat Van de Velde ook in moeilijke economische omstandigheden zijn strategie van 'trading up' (hoge kwaliteit, hoge service) doorzet.

Verder wordt de bruto marge eveneens positief beïnvloed door lagere voorraadafwaarderingen en de continue inspanningen op het vlak van productiekosten.

Zoals eerder gemeld was 2009 een overgangsjaar omwille van een aantal belangrijke ingrepen en de eenmalige herstructureringskost van m€ 2,9.

De sluiting van de productievestiging in Hongarije werd volledig afgerond in 2009. Verder is eveneens een herstructurering bij Sarda doorgevoerd waarbij de logistieke diensten en een aantal administratieve diensten vanuit Spanje naar België gecentraliseerd zijn.

De courante EBITDA steeg in 2009 versus 2008 met 1,8% tot m€ 44,2. Dit is exclusief de eenmalige herstructureringskost van m€ 2,9. Sarda heeft negatief bijgedragen tot de courante EBITDA. De winst voor de periode daalde van m€ 28,6 naar m€ 26,6 en de winst per aandeel daalt van € 2,1 naar € 2,0.

Voor het boekjaar 2009 zal de Raad van Bestuur aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders voorstellen om een verhoogd dividend uit te keren, wat neerkomt op een voorgesteld bruto dividend van € 1,65 per aandeel (netto dividend van € 1,2375 per aandeel).

Het bedrijf gaf volgende guidance voor 2009:

• Voor de traditionele Van de Velde merken verwachten we in de eerste jaarhelft een omzetgroei in lijn met het organisch groeiritme van 2009. Ook de eerste (vroege) indicatoren voor het najaar wijzen in dezelfde richting.

• Het nieuwe winkelconcept 'Oreia' is eind 2009 succesvol uitgetest in Duitsland en kan vanaf nu verder uitgerold worden. In 2010 zal de impact hiervan nog relatief beperkt blijven.

• Intimacy ontwikkelt zich - ondanks zware economische tegenwind in de USA - nog steeds goed en de groeiplannen voor 2010 zijn intact.

• De nodige kostenverbeteringen werden doorgevoerd in 2009 en hebben geen enkele rem op de groei gezet. Die kostenverbeteringen zullen een positieve hefboom uitoefenen op de Rebitda en winst van 2010.

• Sarda kent een zeer moeilijk voorjaar, maar de indicatoren voor het najaar tonen een groei versus de tweede jaarhelft 2009. Sarda liep moeilijker dan gedacht, maar er zijn duidelijke signalen van een kentering vanaf de tweede jaarhelft 2010.

In een moeilijke markt blijft alertheid geboden. *

De groeiende bruto marge (exclusief Sarda) bewijst dat Van de Velde ook in moeilijke economische omstandigheden zijn strategie van 'trading up' (hoge kwaliteit, hoge service) doorzet. Verder wordt de bruto marge eveneens positief beïnvloed door lagere voorraadafwaarderingen en de continue inspanningen op het vlak van productiekosten. Zoals eerder gemeld was 2009 een overgangsjaar omwille van een aantal belangrijke ingrepen en de eenmalige herstructureringskost van m€ 2,9. De sluiting van de productievestiging in Hongarije werd volledig afgerond in 2009. Verder is eveneens een herstructurering bij Sarda doorgevoerd waarbij de logistieke diensten en een aantal administratieve diensten vanuit Spanje naar België gecentraliseerd zijn. De courante EBITDA steeg in 2009 versus 2008 met 1,8% tot m€ 44,2. Dit is exclusief de eenmalige herstructureringskost van m€ 2,9. Sarda heeft negatief bijgedragen tot de courante EBITDA. De winst voor de periode daalde van m€ 28,6 naar m€ 26,6 en de winst per aandeel daalt van € 2,1 naar € 2,0. Voor het boekjaar 2009 zal de Raad van Bestuur aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders voorstellen om een verhoogd dividend uit te keren, wat neerkomt op een voorgesteld bruto dividend van € 1,65 per aandeel (netto dividend van € 1,2375 per aandeel). Het bedrijf gaf volgende guidance voor 2009: • Voor de traditionele Van de Velde merken verwachten we in de eerste jaarhelft een omzetgroei in lijn met het organisch groeiritme van 2009. Ook de eerste (vroege) indicatoren voor het najaar wijzen in dezelfde richting. • Het nieuwe winkelconcept 'Oreia' is eind 2009 succesvol uitgetest in Duitsland en kan vanaf nu verder uitgerold worden. In 2010 zal de impact hiervan nog relatief beperkt blijven. • Intimacy ontwikkelt zich - ondanks zware economische tegenwind in de USA - nog steeds goed en de groeiplannen voor 2010 zijn intact. • De nodige kostenverbeteringen werden doorgevoerd in 2009 en hebben geen enkele rem op de groei gezet. Die kostenverbeteringen zullen een positieve hefboom uitoefenen op de Rebitda en winst van 2010. • Sarda kent een zeer moeilijk voorjaar, maar de indicatoren voor het najaar tonen een groei versus de tweede jaarhelft 2009. Sarda liep moeilijker dan gedacht, maar er zijn duidelijke signalen van een kentering vanaf de tweede jaarhelft 2010. In een moeilijke markt blijft alertheid geboden. *