De divisies Recycling en Catalysis dragen respectievelijk 61% en 22% aan de EBITDA bij (op basis van de cijfers eind 2012):

Recycling: op één jaar tijd (van april 2012 tot april 2013) hebben de prijzen van edele metalen (zoals goud, zilver en platina) een prijsdaling moeten optekenen (resp. -10%, -20% en -7%). Voor speciale metalen zoals tellurium en selenium was de daling meer uitgesproken en dit heeft uiteindelijk zijn invloed op de operationele marges.

Catalysis: vergeleken met één jaar eerder ging de automobielproductie in Europa (een regio die nog steeds 77% van de omzet van Umicore vertegenwoordigd) met 9% achteruit wat uiteraard betekende dat de verkochte volumes van katalysatoren eveneens afnamen. Azië (goed voor 9% van de omzet) kende een groei van de automobielproductie met 3%: er was een sterke groei in China (+12%) en Zuid-Azië (+9%) die gedeeltelijk gecompenseerd werd door een daling in Zuid-Korea (-3%) en

Japan (-16%).

De waarderingsmodellen vertellen Delaunay dat het fundamenteel koersdoel in de buurt van 39 euro ligt. De huidige waarderingratios liggen dicht bij hun historische gemiddelde.

Maar waar het schoentje wringt, zijn de groeivooruitzichten (op basis van de analistenprognoses) die ver onder het marktgemiddelde liggen.

In afwachting van een opleving van de economische conjunctuur en de metaalprijzen houdt Delaunay vast aan een "houden" advies voor dit aandeel.

De divisies Recycling en Catalysis dragen respectievelijk 61% en 22% aan de EBITDA bij (op basis van de cijfers eind 2012): Recycling: op één jaar tijd (van april 2012 tot april 2013) hebben de prijzen van edele metalen (zoals goud, zilver en platina) een prijsdaling moeten optekenen (resp. -10%, -20% en -7%). Voor speciale metalen zoals tellurium en selenium was de daling meer uitgesproken en dit heeft uiteindelijk zijn invloed op de operationele marges. Catalysis: vergeleken met één jaar eerder ging de automobielproductie in Europa (een regio die nog steeds 77% van de omzet van Umicore vertegenwoordigd) met 9% achteruit wat uiteraard betekende dat de verkochte volumes van katalysatoren eveneens afnamen. Azië (goed voor 9% van de omzet) kende een groei van de automobielproductie met 3%: er was een sterke groei in China (+12%) en Zuid-Azië (+9%) die gedeeltelijk gecompenseerd werd door een daling in Zuid-Korea (-3%) en Japan (-16%). De waarderingsmodellen vertellen Delaunay dat het fundamenteel koersdoel in de buurt van 39 euro ligt. De huidige waarderingratios liggen dicht bij hun historische gemiddelde. Maar waar het schoentje wringt, zijn de groeivooruitzichten (op basis van de analistenprognoses) die ver onder het marktgemiddelde liggen. In afwachting van een opleving van de economische conjunctuur en de metaalprijzen houdt Delaunay vast aan een "houden" advies voor dit aandeel.