Met dit initiatief wil de fleetmanagementexpert onderlijnen dat de dispatchingafdeling een cruciale - en te vaak onderschatte - rol speelt in het succes van elke transport- en logistieke onderneming.

De actie, die via sociale media en de pers in de aandacht wordt gebracht, krijgt volop steun van de beroepsvereniging Transport en Logistiek Vlaanderen.

Transport- en logistieke bedrijven werken in een alsmaar uitdagender klimaat. Transport moet snel en efficiënt gebeuren, kosten moeten optimaal worden beheerst en ondernemingen moeten op zoek naar diensten waarmee ze meerwaarde kunnen bieden. Slimme dispatching kan daarbij een groot verschil maken.

Al te vaak echter wordt het belang van planners onderschat. Terwijl hun taken uitgebreid, uiteenlopend en vaak zelfs uitdagend zijn.

Dispatchers plannen de vrachten, maar moeten ook constant weten waar de trucks zich bevinden, welke route afgelegd wordt, wat de status van de cargo is en wanneer de zending zal aankomen.

Zij communiceren met de chauffeurs en zijn tegelijk het contactpunt tussen de klant en de zending. Dat vergt heel wat inzicht, inspanningen en competenties.

Met dit initiatief wil de fleetmanagementexpert onderlijnen dat de dispatchingafdeling een cruciale - en te vaak onderschatte - rol speelt in het succes van elke transport- en logistieke onderneming. De actie, die via sociale media en de pers in de aandacht wordt gebracht, krijgt volop steun van de beroepsvereniging Transport en Logistiek Vlaanderen. Transport- en logistieke bedrijven werken in een alsmaar uitdagender klimaat. Transport moet snel en efficiënt gebeuren, kosten moeten optimaal worden beheerst en ondernemingen moeten op zoek naar diensten waarmee ze meerwaarde kunnen bieden. Slimme dispatching kan daarbij een groot verschil maken. Al te vaak echter wordt het belang van planners onderschat. Terwijl hun taken uitgebreid, uiteenlopend en vaak zelfs uitdagend zijn. Dispatchers plannen de vrachten, maar moeten ook constant weten waar de trucks zich bevinden, welke route afgelegd wordt, wat de status van de cargo is en wanneer de zending zal aankomen. Zij communiceren met de chauffeurs en zijn tegelijk het contactpunt tussen de klant en de zending. Dat vergt heel wat inzicht, inspanningen en competenties.