Frankrijk gaat immers door een moeilijke periode door de eurocrisis, die een grote impact heeft op de economische prestaties en staatsfinanciën.

Als een waar ronderenner zal de nieuwe president François Hollande volgens KBC een groot aantal uitdagingen te lijf moeten gaan.

De keuze voor de euro was immers geen free lunch, maar een keuze voor prijsstabiliteit, waarbij heel wat beleidsvoorwaarden en -implicaties hoorden.

Door de eurocrisis is duidelijk geworden dat aan deze voorwaarden niet is voldaan, vooral in de Zuid-Europese economieën. Maar ook Frankrijk is zwaar achterop geraakt qua fiscaal en economisch beleid.

De Franse concurrentiekracht is sinds de invoering van de euro sterk verzwakt, en bijgevolg zijn de handelsbalans en lopende rekening negatief geworden. Frankrijk kende de voorbije jaren een erg matige groei, die bovendien te sterk consumptiegedreven en op lange termijn onhoudbaar is.

Heel wat problemen het hoofd bieden

Ten gevolge hiervan is de structurele werkloosheid toegenomen en zijn de groeivooruitzichten niet bijster rooskleurig. De overheidsfinanciën zijn mee in moeilijk vaarwater gekomen en zetten extra druk op de Franse economie.

Deze problemen moet Frankrijk sowieso op zichzelf het hoofd bieden, maar daarnaast moet er ook op Europees vlak heel wat

gebeuren.

Een aantal oplossingen die door Hollande naar voren worden geschoven zijn de gemeenschappelijke euro-obligaties

en de bankenunie.

Deze zijn noodzakelijke, maar niet voldoende voorwaarden voor een Europese oplossing, en impliceren bovendien een soevereiniteitsafstand, die bijzonder moeilijk ligt voor de Fransen.

Een tourwinnaar moet over de hele lijn een sterke prestatie neerzetten. Na de proloog (de verkiezingen) hebben de renners

immers 20 stevige ritten voor de boeg.

De eerste vlakke ritten is Hollande zonder al te veel valpartijen doorgekomen en hij heeft bij zijn achterban alvast wat gescoord in het (binnenlands) puntenklassement door een selectieve verlaging van de pensioenleeftijd en een verhoging van de lonen aan te kondigen.

Nu wacht het grote werk, met een aantal tijdritten, bergritten en venijnige ritten in het middengebergte. Op het einde wacht de gele trui. Het is echter de vraag of de Tour dit jaar aankomt op de Champs Elysées, of onder de Brandenburger Tor, dan wel in Brussel, of Straatsburg.

Frankrijk gaat immers door een moeilijke periode door de eurocrisis, die een grote impact heeft op de economische prestaties en staatsfinanciën. Als een waar ronderenner zal de nieuwe president François Hollande volgens KBC een groot aantal uitdagingen te lijf moeten gaan. De keuze voor de euro was immers geen free lunch, maar een keuze voor prijsstabiliteit, waarbij heel wat beleidsvoorwaarden en -implicaties hoorden. Door de eurocrisis is duidelijk geworden dat aan deze voorwaarden niet is voldaan, vooral in de Zuid-Europese economieën. Maar ook Frankrijk is zwaar achterop geraakt qua fiscaal en economisch beleid. De Franse concurrentiekracht is sinds de invoering van de euro sterk verzwakt, en bijgevolg zijn de handelsbalans en lopende rekening negatief geworden. Frankrijk kende de voorbije jaren een erg matige groei, die bovendien te sterk consumptiegedreven en op lange termijn onhoudbaar is. Heel wat problemen het hoofd bieden Ten gevolge hiervan is de structurele werkloosheid toegenomen en zijn de groeivooruitzichten niet bijster rooskleurig. De overheidsfinanciën zijn mee in moeilijk vaarwater gekomen en zetten extra druk op de Franse economie. Deze problemen moet Frankrijk sowieso op zichzelf het hoofd bieden, maar daarnaast moet er ook op Europees vlak heel wat gebeuren. Een aantal oplossingen die door Hollande naar voren worden geschoven zijn de gemeenschappelijke euro-obligaties en de bankenunie. Deze zijn noodzakelijke, maar niet voldoende voorwaarden voor een Europese oplossing, en impliceren bovendien een soevereiniteitsafstand, die bijzonder moeilijk ligt voor de Fransen. Een tourwinnaar moet over de hele lijn een sterke prestatie neerzetten. Na de proloog (de verkiezingen) hebben de renners immers 20 stevige ritten voor de boeg. De eerste vlakke ritten is Hollande zonder al te veel valpartijen doorgekomen en hij heeft bij zijn achterban alvast wat gescoord in het (binnenlands) puntenklassement door een selectieve verlaging van de pensioenleeftijd en een verhoging van de lonen aan te kondigen. Nu wacht het grote werk, met een aantal tijdritten, bergritten en venijnige ritten in het middengebergte. Op het einde wacht de gele trui. Het is echter de vraag of de Tour dit jaar aankomt op de Champs Elysées, of onder de Brandenburger Tor, dan wel in Brussel, of Straatsburg.