De omzet van TomTom staat onder druk en de markt voor navigatiekastjes krimpt. Het advies voor TomTom staat op Houden.

De operationele winst van TomTom van EUR 4 miljoen was slechter dan verwacht en kan worden verklaard door hogere marketingkosten.

De producent van navigatieapparatuur verwacht voor dit jaar een omzet die uitkomt op EUR 900 miljoen, terwijl de omzet voor heel 2013 uitkwam op EUR 963 miljoen.

De winst per aandeel wordt voor 2014 geschat op EUR 0,20, in vergelijking met EUR 0,26 in 2013. Dit zijn duidelijk teleurstellende vooruitzichten en geven aan dat de marktomstandigheden erg uitdagend blijven voor TomTom.

Toch zijn er ook lichtpuntjes: de balans verkeert in een uitstekende conditie met een netto cashpositie van EUR 83 miljoen. TomTom zal in 2014 ook meer gaan investeren in mapping- en navigatie software.

Ook laat de divisie business solutions een groei zien, al is deze divisie goed voor iets minder dan 10 procent van de totale omzet.

TomTom kan van de beurs worden gehaald door de oprichters, of worden overgenomen door een andere speler op de markt. Hoewel dit scenario geen onderdeel uitmaakt van de investment case van ABN Amro, kan het niet worden uitgesloten.