TNT Express kampt met uitdagende marktomstandigheden en aanhoudende prijsdruk. Een uitgebreid pakket aan maatregelen moet ervoor zorgen dat de unieke concurrentiepositie vergroot wordt, met name in Europa, en de efficiency vergroten.

De strategie richt zich op vier kernpunten:

1 Het herschikken van de portefeuille, door de verkoop van de Chinese en Braziliaanse binnenlandse marktactiviteiten en het afbouwen van de blootstelling aan de beperkte capaciteit op internationale vluchten.

2 Focus op de onderscheidende servicepropositie en toenemende groei in de meest winstgevende segmenten.

3 Het operationele proces verbeteren, een afgeslankte organisatie en kostenbesparingen zouden voor 2015 EUR 220 miljoen moeten bijdragen. In de komende drie jaar zullen hierdoor 4.000 banen verloren gaan. TNT verwacht EUR 150 miljoen aan herstructureringskosten tussen nu en 2015.

4 Een investering van EUR 200 miljoen in infrastructuur, zoals de optimalisatie van netwerken en automatisering van depots, en consumenten-IT zoals online boekings- en betalingstools.

Verder verwacht TNT Express voor de divisie Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) een operationele marge van 8% en een omzetgroei van 2%, op de verwachting dat de economische omstandigheden in Europa weer naar het normale niveau terugkeren en de inflatie jaarlijks rond 2% blijft.

De hoofdlijnen van dit strategische plan waren al bekend, maar wel heeft het bedrijf nu meer details bekendgemaakt. Sommige analisten zouden teleurgesteld kunnen zijn over het bescheiden groeipotentieel in de divisie EMEA.

Over de aanstaande verkoop van de Chinese activiteiten verwacht het bedrijf binnenkort meer te kunnen melden. De voorbereiding voor de verkoop van de Braziliaanse activiteiten is gestart. De vraag is of deze verkopen winst zullen opleveren. ABN Amro blijft koper.

TNT Express kampt met uitdagende marktomstandigheden en aanhoudende prijsdruk. Een uitgebreid pakket aan maatregelen moet ervoor zorgen dat de unieke concurrentiepositie vergroot wordt, met name in Europa, en de efficiency vergroten. De strategie richt zich op vier kernpunten: 1 Het herschikken van de portefeuille, door de verkoop van de Chinese en Braziliaanse binnenlandse marktactiviteiten en het afbouwen van de blootstelling aan de beperkte capaciteit op internationale vluchten. 2 Focus op de onderscheidende servicepropositie en toenemende groei in de meest winstgevende segmenten. 3 Het operationele proces verbeteren, een afgeslankte organisatie en kostenbesparingen zouden voor 2015 EUR 220 miljoen moeten bijdragen. In de komende drie jaar zullen hierdoor 4.000 banen verloren gaan. TNT verwacht EUR 150 miljoen aan herstructureringskosten tussen nu en 2015. 4 Een investering van EUR 200 miljoen in infrastructuur, zoals de optimalisatie van netwerken en automatisering van depots, en consumenten-IT zoals online boekings- en betalingstools. Verder verwacht TNT Express voor de divisie Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA) een operationele marge van 8% en een omzetgroei van 2%, op de verwachting dat de economische omstandigheden in Europa weer naar het normale niveau terugkeren en de inflatie jaarlijks rond 2% blijft. De hoofdlijnen van dit strategische plan waren al bekend, maar wel heeft het bedrijf nu meer details bekendgemaakt. Sommige analisten zouden teleurgesteld kunnen zijn over het bescheiden groeipotentieel in de divisie EMEA. Over de aanstaande verkoop van de Chinese activiteiten verwacht het bedrijf binnenkort meer te kunnen melden. De voorbereiding voor de verkoop van de Braziliaanse activiteiten is gestart. De vraag is of deze verkopen winst zullen opleveren. ABN Amro blijft koper.