Door positieve valuta-effecten ontwikkelde de omzet van Adecco zich vlak het afgelopen jaar, en kwam uit op EUR 20,5 miljard.

Daardoor werd echter de terugloop van 4% in de autonome omzet door zwakke prestaties in Frankrijk, Italië en het Iberische schiereiland gemaskeerd.

Door een strak kostenregime verbeterden de brutomarges met 50 basispunten tot 17,9%, maar de herstructureringskosten in Noord-Amerika en Europa drukten zwaar op de operationele marges van het uitzendconcern, die 40 basispunten lager uitkwamen op 3,3%.

De onderliggende trend in de resultaten komt overeen met die van andere uitzendconcerns die wereldwijd actief zijn. De vraag naar professionals is sterker dan die naar reguliere uitzendkrachten.

ABN Amro denkt dat de vraag naar 'witte boorden professionals' blijft stijgen omdat ontwikkelde landen zich meer richten op dienstverlening en minder op de maakindustrie.

De bank ziet potentieel op de lange termijn omdat wij denken dat Adecco op die trend kan inhaken. Nu maken professionals nog minder dan een kwart van de geconsolideerde omzet uit van het Zwitserse concern.

Hoewel de omzet grotendeels in lijn is met onze verwachtingen, is ABN Amro van plan om onze aannames voor de winstgevendheid op korte termijn opnieuw onder de loep te nemen en de inschatting van de fair value van het aandeel eventueel bij te stellen.

Door positieve valuta-effecten ontwikkelde de omzet van Adecco zich vlak het afgelopen jaar, en kwam uit op EUR 20,5 miljard. Daardoor werd echter de terugloop van 4% in de autonome omzet door zwakke prestaties in Frankrijk, Italië en het Iberische schiereiland gemaskeerd. Door een strak kostenregime verbeterden de brutomarges met 50 basispunten tot 17,9%, maar de herstructureringskosten in Noord-Amerika en Europa drukten zwaar op de operationele marges van het uitzendconcern, die 40 basispunten lager uitkwamen op 3,3%. De onderliggende trend in de resultaten komt overeen met die van andere uitzendconcerns die wereldwijd actief zijn. De vraag naar professionals is sterker dan die naar reguliere uitzendkrachten. ABN Amro denkt dat de vraag naar 'witte boorden professionals' blijft stijgen omdat ontwikkelde landen zich meer richten op dienstverlening en minder op de maakindustrie. De bank ziet potentieel op de lange termijn omdat wij denken dat Adecco op die trend kan inhaken. Nu maken professionals nog minder dan een kwart van de geconsolideerde omzet uit van het Zwitserse concern. Hoewel de omzet grotendeels in lijn is met onze verwachtingen, is ABN Amro van plan om onze aannames voor de winstgevendheid op korte termijn opnieuw onder de loep te nemen en de inschatting van de fair value van het aandeel eventueel bij te stellen.