Vanaf het dieptepunt bereikt op 7 juni heeft de euro een herstel van bijna 10% laten optekenen. De hausse van de koers van de eenheidsmunt heeft onder andere te maken met het wegvallen van de vrees voor het uiteenspatten van de eurozone.

Enkele bedrijven hebben al laten horen dat de sterkere euro een remmende factor begint te worden. Airbus-maker European Aeronautic, Defence & Space Co waarschuwde al dat zelfs aan een koers van 1,20 dollar de euro niet goedkoop is.

Heel wat bedrijven rekenden namelijk op de export om het wegvallen van de binnenlandse vraag als gevolg van de aangekondigde besparingsmaatregelen te compenseren.

Zelfs na een koersdaling met 14% bleef de euro sterker dan bij de introductie van 1999, toen de euro 1,184 dollar kostte. Ken Wattret, hoofdeconoom bij BNP Paribas SA in Londen, is van mening dat een verdere stijging van de koers van de euro een ramp voor Europa zou betekenen.

Vanaf het dieptepunt bereikt op 7 juni heeft de euro een herstel van bijna 10% laten optekenen. De hausse van de koers van de eenheidsmunt heeft onder andere te maken met het wegvallen van de vrees voor het uiteenspatten van de eurozone. Enkele bedrijven hebben al laten horen dat de sterkere euro een remmende factor begint te worden. Airbus-maker European Aeronautic, Defence & Space Co waarschuwde al dat zelfs aan een koers van 1,20 dollar de euro niet goedkoop is. Heel wat bedrijven rekenden namelijk op de export om het wegvallen van de binnenlandse vraag als gevolg van de aangekondigde besparingsmaatregelen te compenseren. Zelfs na een koersdaling met 14% bleef de euro sterker dan bij de introductie van 1999, toen de euro 1,184 dollar kostte. Ken Wattret, hoofdeconoom bij BNP Paribas SA in Londen, is van mening dat een verdere stijging van de koers van de euro een ramp voor Europa zou betekenen.