Stefaan Casteleyn (Merit Capital): "De vrees voor de gevolgen van de olieprijsstijging op de financiële markten en de economie is inderdaad terecht. In de recente geschiedenis zijn er vijf ogenblikken geweest, nl. in 1973, 1979, 1990, 1999 en de laatste keer in 2008 waarbij de prijs van de ruwe olie in een relatief korte periode is verdubbeld. Iedere keer is de prijsverdubbeling van de olie gevolgd geworden door een forse economische terugval en een zwakke periode op de beurs."

De impact van stijgende olieprijzen is snel voelbaar bij de luchtvaartmaatschappijen. De International Air Transport Association, die 230 luchtvaartmaatschappijen met 93 % marktaandeel, vertegenwoordigt, heeft berekend dat de totale winst voor de sector zal dalen tot 8,6 miljard dollar tegen de eerdere verwachting van 9,1 miljard.

Casteleyn: "Wij adviseren cliënten om zich in te dekken voor een verdere stijging van de olie- en gasprijzen en tegen mogelijke bevoorradingsproblemen vanuit Noord-Afrika en het Arabische schiereiland door de Braziliaanse oliemaatschappij Petrobras en de Russische Gasmaatschappij Gazprom te kopen. Beide maatschappijen hebben zeer grote reserves en beide zijn ondanks een recente koersstijging toch nog steeds relatief laag gewaardeerd."

Van de 10 grootste olievondsten die er het afgelopen decennium zijn gebeurd, waren er 10 voor de kust van Brazilië. Petrobras is één van de weinige grote oliemaatschappijen die de productie de volgende jaren zal kunnen opvoeren. Gazprom stond vorig jaar in voor 18 % van de totale wereldproductie van natuurlijk gas en is verantwoordelijk voor de productie van 34 % van het gas dat is Europa wordt verbruikt. Het Russische bedrijf is de eigenaar van 160.000 km aan gaspijplijnen en bezit 24 ondergrondse opslagfaciliteiten.

Casteleyn: "Beide bedrijven zijn volgens ons een ideaal middel om uw portefeuille te beschermen tegen de gevolgen van stijgende olie- en gasprijzen en tegen mogelijke bevoorradingsproblemen van deze levensnoodzakelijke grondstoffen."

Stefaan Casteleyn (Merit Capital): "De vrees voor de gevolgen van de olieprijsstijging op de financiële markten en de economie is inderdaad terecht. In de recente geschiedenis zijn er vijf ogenblikken geweest, nl. in 1973, 1979, 1990, 1999 en de laatste keer in 2008 waarbij de prijs van de ruwe olie in een relatief korte periode is verdubbeld. Iedere keer is de prijsverdubbeling van de olie gevolgd geworden door een forse economische terugval en een zwakke periode op de beurs." De impact van stijgende olieprijzen is snel voelbaar bij de luchtvaartmaatschappijen. De International Air Transport Association, die 230 luchtvaartmaatschappijen met 93 % marktaandeel, vertegenwoordigt, heeft berekend dat de totale winst voor de sector zal dalen tot 8,6 miljard dollar tegen de eerdere verwachting van 9,1 miljard. Casteleyn: "Wij adviseren cliënten om zich in te dekken voor een verdere stijging van de olie- en gasprijzen en tegen mogelijke bevoorradingsproblemen vanuit Noord-Afrika en het Arabische schiereiland door de Braziliaanse oliemaatschappij Petrobras en de Russische Gasmaatschappij Gazprom te kopen. Beide maatschappijen hebben zeer grote reserves en beide zijn ondanks een recente koersstijging toch nog steeds relatief laag gewaardeerd." Van de 10 grootste olievondsten die er het afgelopen decennium zijn gebeurd, waren er 10 voor de kust van Brazilië. Petrobras is één van de weinige grote oliemaatschappijen die de productie de volgende jaren zal kunnen opvoeren. Gazprom stond vorig jaar in voor 18 % van de totale wereldproductie van natuurlijk gas en is verantwoordelijk voor de productie van 34 % van het gas dat is Europa wordt verbruikt. Het Russische bedrijf is de eigenaar van 160.000 km aan gaspijplijnen en bezit 24 ondergrondse opslagfaciliteiten. Casteleyn: "Beide bedrijven zijn volgens ons een ideaal middel om uw portefeuille te beschermen tegen de gevolgen van stijgende olie- en gasprijzen en tegen mogelijke bevoorradingsproblemen van deze levensnoodzakelijke grondstoffen."