De toename van het aantal spookschepen, leegstaande schepen die geen vracht meer te pakken krijgen, voor de Chinese kust toont aan dat economie van het land snel achteruitboert.

Het betreft schepen die normaal worden gebruikt voor het vervoer van de ene kuststad naar de andere. De eigenaars van deze schepen hebben steeds minder opdrachten.

Kustvervoer was explosief gestegen

Het Chinees kustvervoer was fors gestegen, tussen 2006 en 2011 werd een stijging met 88% opgetekend tot in totaal 639 miljoen ton. Volgens reder Clarksons mag het kustvervoer van steenkool, graan en kunststoffen zelfs op 1000 miljard ton worden geschat.

Broker Jefferies berekende echter dat in de eerste vier maanden van dit jaar het kustvervoer in China met 3% is gedaald ten opzichte van vorig jaar.

In China zelf stapelen de voorraden aan ijzererts en steenkool zich op, hetgeen aangeeft dat de economie wel degelijk aan het vertragen is.

De toename van het aantal spookschepen, leegstaande schepen die geen vracht meer te pakken krijgen, voor de Chinese kust toont aan dat economie van het land snel achteruitboert. Het betreft schepen die normaal worden gebruikt voor het vervoer van de ene kuststad naar de andere. De eigenaars van deze schepen hebben steeds minder opdrachten. Kustvervoer was explosief gestegen Het Chinees kustvervoer was fors gestegen, tussen 2006 en 2011 werd een stijging met 88% opgetekend tot in totaal 639 miljoen ton. Volgens reder Clarksons mag het kustvervoer van steenkool, graan en kunststoffen zelfs op 1000 miljard ton worden geschat. Broker Jefferies berekende echter dat in de eerste vier maanden van dit jaar het kustvervoer in China met 3% is gedaald ten opzichte van vorig jaar. In China zelf stapelen de voorraden aan ijzererts en steenkool zich op, hetgeen aangeeft dat de economie wel degelijk aan het vertragen is.