Voorlopig verkiezen de beleggers daar niet echt wakker van te liggen, op basis van de futures gaan we een min of meer stabiele opening tegemoet. Eens te meer komen vandaag een aantal Europese zwaargewichten met cijfers. Gisterenavond was er nog de trading update van EXMAR.

EXMAR VLGC-vloot is voor zowat 60% ingedekt voor de rest van het jaar

Gisterenavond gaf EXMAR een trading updat over het eerste kwartaal, waarbij uiteraard op de eerste plaats naar de LPG-vloot werd gekeken. Het bedrijfsresultaat (EBIT) van de LPG-vloot bedroeg USD 4,2 miljoen.

In de loop van het eerste kwartaal kondigde EXMAR een bestelling aan gaande tot 8 nieuwe midsize schepen die vanaf het eerste kwartaal van 2014 zullen geleverd worden. De verkoop van de CHACONIA en ELVERSELE in het tweede kwartaal èn deze nieuwbouworders zullen ongetwijfeld bijdragen tot een vernieuwing van de midsize vloot. Deze schepen zullen de positie van EXMAR in het midsize segment nog versterken.

Midsize - De MGC-markt kende niet alleen een actieve spotactiviteit maar ook werden er verschillende tijdsbevrachtingscontracten afgesloten, zowel ten Oosten als ten Westen van Suez. Hoewel de ammoniakmarkt een lichte terugval kende tijdens het tweede deel van het kwartaal (door sluiting van productie-eenheden in de het

Midden-Oosten tijdens de maand april) bleef de grote vraag naar LPG vanuit India aanhouden. De vloot is voor de rest van het jaar voor 75% ingedekt.

VLGC - Het gebrek aan ladingen vanuit Saoedie-Arabië en de onzekerheid over het exportvolume vanuit Iran hebben de VLGC- markt getroffen tijdens de eerste twee maanden van 2012.

Vanaf eind maart kende de markt geleidelijk aan een heropleving, dankzij spotladingen van producenten vanuit het Midden-Oosten. en de scheepseigenaars slaagden erin snel voordeel te halen uit de sterk verbeterde vrachttarieven, vooral dan in de maand april.

Door de afname van beschikbare scheepscapaciteit in het Westen trachten de scheepsbevrachters (charterers) hun toekomstige transportbehoeften tijdig in te dekken. Bevrachters en eigenaars richten zich vooral op de spotmarkt terwijl ze een isnschatting maken van de huidige verbeteringen en de mogelijke impact hiervan op langere termijn elementen zoals groei van de export vanuit Qatar, Abu Dhabi en Angola.

De EXMAR VLGC-vloot is voor zowat 60% ingedekt voor de rest van het jaar.

Voorlopig verkiezen de beleggers daar niet echt wakker van te liggen, op basis van de futures gaan we een min of meer stabiele opening tegemoet. Eens te meer komen vandaag een aantal Europese zwaargewichten met cijfers. Gisterenavond was er nog de trading update van EXMAR.EXMAR VLGC-vloot is voor zowat 60% ingedekt voor de rest van het jaar Gisterenavond gaf EXMAR een trading updat over het eerste kwartaal, waarbij uiteraard op de eerste plaats naar de LPG-vloot werd gekeken. Het bedrijfsresultaat (EBIT) van de LPG-vloot bedroeg USD 4,2 miljoen. In de loop van het eerste kwartaal kondigde EXMAR een bestelling aan gaande tot 8 nieuwe midsize schepen die vanaf het eerste kwartaal van 2014 zullen geleverd worden. De verkoop van de CHACONIA en ELVERSELE in het tweede kwartaal èn deze nieuwbouworders zullen ongetwijfeld bijdragen tot een vernieuwing van de midsize vloot. Deze schepen zullen de positie van EXMAR in het midsize segment nog versterken. Midsize - De MGC-markt kende niet alleen een actieve spotactiviteit maar ook werden er verschillende tijdsbevrachtingscontracten afgesloten, zowel ten Oosten als ten Westen van Suez. Hoewel de ammoniakmarkt een lichte terugval kende tijdens het tweede deel van het kwartaal (door sluiting van productie-eenheden in de het Midden-Oosten tijdens de maand april) bleef de grote vraag naar LPG vanuit India aanhouden. De vloot is voor de rest van het jaar voor 75% ingedekt. VLGC - Het gebrek aan ladingen vanuit Saoedie-Arabië en de onzekerheid over het exportvolume vanuit Iran hebben de VLGC- markt getroffen tijdens de eerste twee maanden van 2012. Vanaf eind maart kende de markt geleidelijk aan een heropleving, dankzij spotladingen van producenten vanuit het Midden-Oosten. en de scheepseigenaars slaagden erin snel voordeel te halen uit de sterk verbeterde vrachttarieven, vooral dan in de maand april. Door de afname van beschikbare scheepscapaciteit in het Westen trachten de scheepsbevrachters (charterers) hun toekomstige transportbehoeften tijdig in te dekken. Bevrachters en eigenaars richten zich vooral op de spotmarkt terwijl ze een isnschatting maken van de huidige verbeteringen en de mogelijke impact hiervan op langere termijn elementen zoals groei van de export vanuit Qatar, Abu Dhabi en Angola. De EXMAR VLGC-vloot is voor zowat 60% ingedekt voor de rest van het jaar.