De strategische intentie is het versterken van zijn positie door het aanpassen van de productiecapaciteiten aan de verschillende marktdynamieken en een betere kostenefficiëntie. Solvay kan zo de winst van zijn soda-activiteiten doen toenemen en meer cash genereren.

De vraag naar natriumcarbonaten in de groeilanden, in Noord-Amerika, Oost-Europa en het Midden-Oosten blijft voldoen, terwijl West- en Zuid-Europa het moeilijk hebben door een aanhoudende zwakke vraag en overcapaciteiten. "Deze contrasterende macro-economische ontwikkelingen vereisen een regionale aanpassing. Als marktleider zijn wij vastbesloten onze activiteiten aan te passen en onze bevoorrading te bepalen in functie van de marktvraag, meer bepaald in het zuiden van Europa en het Middellandse Zeegebied", zo lichtte Pascal Juery toe, benoemd tot General Manager van Solvay's zonet opgerichte Global Business Unit Essential Chemicals.

Actief met de competitiefste natriumcarbonatenproductie op basis van trona in Noord-Amerika (Green River, Wyoming) gaat Solvay zijn productiecapaciteit daar met zo'n 15% verhogen door een campagne voor industriële uitmuntendheid die slechts beperkte investeringen vereist. Solvay kan zo inspelen op de marktgroei in regio's als Zuid-Amerika.

In Europa blijft Solvay werken aan de concurrentiekracht van zijn fabrieken die synthetische natriumcarbonaten produceren door in te zetten op operationele uitmuntendheid, energiezuinigheid en efficiënt onderhoud.

De Groep zal focussen op zijn synthetischenatriumcarbonatenfabrieken van wereldformaat en op de bestendiging van zijn leiderspositie in natriumbicarbonaat. Solvay's concurrentiepositie in de regio is ideaal om deze markten te bedienen.