De directe kost zou oplopen tot minstens 75 miljoen euro. Dit is 11 à 12 dollarcent per aandeel. Het schip zal minstens tien maanden uit de vaart genomen moeten worden voor reparaties. Bovendien dreigt de merknaam Costa, Carnival's belangrijkste cruisemerk in Europa, schade op te lopen door het ongeval. Reisoperatoren TUI en Thomas Cook gaven deze morgen echter aan nog geen annulaties ontvangen te hebben. Uit het verleden is ook gebleken dat het consumentenvertrouwen na dergelijke ongelukken snel terugkeert, zonder blijvende impact voor de sector (net zoals bij vliegtuig- of treinongevallen).

Op de beurs van Londen dondert het aandeel Carnival deze morgen naar aanleiding van het ongeval 17% lager. Aan de huidige koers, en rekening houdend met de impact op de nettowinst van dit jaar, noteert het aandeel aan 10,9 keer de verwachte winst van 2012 en 9,1 keer de verwachte winst van 2013. Het aandeel noteert dus zeker niet duur, maar het is niet uitgesloten dat het activiteitsniveau van de rederij de volgende 12 à 24 maanden zal ontgoochelen. De cruisesector kampt echter met problemen zoals de hoge brandstofkost en de economische crisis, die mensen doet kiezen voor kortere en goedkopere reizen. De forse daling van het aandeel Carnival vormt vandaag dus zeker geen opportuniteit.

Mathias Nuttin

De directe kost zou oplopen tot minstens 75 miljoen euro. Dit is 11 à 12 dollarcent per aandeel. Het schip zal minstens tien maanden uit de vaart genomen moeten worden voor reparaties. Bovendien dreigt de merknaam Costa, Carnival's belangrijkste cruisemerk in Europa, schade op te lopen door het ongeval. Reisoperatoren TUI en Thomas Cook gaven deze morgen echter aan nog geen annulaties ontvangen te hebben. Uit het verleden is ook gebleken dat het consumentenvertrouwen na dergelijke ongelukken snel terugkeert, zonder blijvende impact voor de sector (net zoals bij vliegtuig- of treinongevallen). Op de beurs van Londen dondert het aandeel Carnival deze morgen naar aanleiding van het ongeval 17% lager. Aan de huidige koers, en rekening houdend met de impact op de nettowinst van dit jaar, noteert het aandeel aan 10,9 keer de verwachte winst van 2012 en 9,1 keer de verwachte winst van 2013. Het aandeel noteert dus zeker niet duur, maar het is niet uitgesloten dat het activiteitsniveau van de rederij de volgende 12 à 24 maanden zal ontgoochelen. De cruisesector kampt echter met problemen zoals de hoge brandstofkost en de economische crisis, die mensen doet kiezen voor kortere en goedkopere reizen. De forse daling van het aandeel Carnival vormt vandaag dus zeker geen opportuniteit. Mathias Nuttin