Sanofi boekte in het tweede kwartaal een omzet van 8,9 miljard euro (+6,2%) wat beter is dan de verwachtingen (8,6 miljard). Indien geen rekening gehouden wordt met een positief wisselkoerseffect dankzij de zwakke euro, de overdracht van Copaxone aan Teva en de stopzetting van Dermik, kwam de groei uit op 2,5%. Daarmee weerstaat de groep de generische concurrentie voor Plavix en Avapro in de VS. De verkoop van deze geneesmiddelen is wereldwijd ineengezakt tot respectievelijk 1,1 miljard euro (-43%) en 382 miljoen euro (-22%). De geconsolideerde omzet van Plavix zakte eigenlijk maar met 1% omdat het geneesmiddel in de VS wordt verdeeld door Bristol-Myers Squibb dat royalty's doorstort aan Sanofi.

De Franse groep kon daarentegen wel profiteren van de sterke resultaten van Lantus (insuline), waarvan de verkopen met 26,7% stegen tot 1,2 miljard euro. Dit dankzij een sterke groei in de VS en China.

Het was verwacht dat Sanofi de impact van generische concurrentie niet volledig zou kunnen compenseren. De nettowinst zakte met 9,8% tot 1,48 euro per aandeel. Zonder de impact van een zwakkere euro bedraagt de achteruitgang zelfs 17,7%. Sanofi bevestigde zijn verwachting dat de nettowinst dit jaar zal zakken met 12 tot 15% (aan constante wisselkoersen).

Vanaf 2013 denkt de groep terug aan te knopen met winst. Het negatieve effect van de voormalige blockbusters (Plavix, Lovenox, Taxotère, Aprovel-Avapro) zal langzaam uitdoven. Tegelijkertijd zullen nieuwe groeiplatformen definitief op de voorgrond treden (diabetes, groeilanden, voorschriftvrije geneesmiddelen, generische geneesmiddelen, vaccins, Genzyme, nieuwe producten). Het voorbije kwartaal genereerden deze nieuwe activiteiten al 65% van de totale omzet.

Cédric Boitte

www.accioz.be

Sanofi boekte in het tweede kwartaal een omzet van 8,9 miljard euro (+6,2%) wat beter is dan de verwachtingen (8,6 miljard). Indien geen rekening gehouden wordt met een positief wisselkoerseffect dankzij de zwakke euro, de overdracht van Copaxone aan Teva en de stopzetting van Dermik, kwam de groei uit op 2,5%. Daarmee weerstaat de groep de generische concurrentie voor Plavix en Avapro in de VS. De verkoop van deze geneesmiddelen is wereldwijd ineengezakt tot respectievelijk 1,1 miljard euro (-43%) en 382 miljoen euro (-22%). De geconsolideerde omzet van Plavix zakte eigenlijk maar met 1% omdat het geneesmiddel in de VS wordt verdeeld door Bristol-Myers Squibb dat royalty's doorstort aan Sanofi.De Franse groep kon daarentegen wel profiteren van de sterke resultaten van Lantus (insuline), waarvan de verkopen met 26,7% stegen tot 1,2 miljard euro. Dit dankzij een sterke groei in de VS en China.Het was verwacht dat Sanofi de impact van generische concurrentie niet volledig zou kunnen compenseren. De nettowinst zakte met 9,8% tot 1,48 euro per aandeel. Zonder de impact van een zwakkere euro bedraagt de achteruitgang zelfs 17,7%. Sanofi bevestigde zijn verwachting dat de nettowinst dit jaar zal zakken met 12 tot 15% (aan constante wisselkoersen).Vanaf 2013 denkt de groep terug aan te knopen met winst. Het negatieve effect van de voormalige blockbusters (Plavix, Lovenox, Taxotère, Aprovel-Avapro) zal langzaam uitdoven. Tegelijkertijd zullen nieuwe groeiplatformen definitief op de voorgrond treden (diabetes, groeilanden, voorschriftvrije geneesmiddelen, generische geneesmiddelen, vaccins, Genzyme, nieuwe producten). Het voorbije kwartaal genereerden deze nieuwe activiteiten al 65% van de totale omzet.Cédric Boittewww.accioz.be