Van regeringszijde zullen de orders voor bedrijfsauto's worden versneld, de autofinancieringen worden gestimuleerd en het nieuwe belastingvoordeel bij de aanschaf van een auto worden benadrukt.

Voor een herstel van de autosector is volgens Theodoor Gilissen Bankiers echter meer nodig, omdat sprake is van overcapaciteit in productie en aantal modellen en het aanbod veelal niet meer voldoet aan de wens van de consument. Eventuele faillissementen in de autosector zouden een enorme klap voor de werkgelegenheid zijn.

Uit een eerder onderzoeksrapport van het Center for Automotive Research blijkt dat wereldwijd 2 tot 3 miljoen werknemers afhankelijk zijn van de Amerikaanse autosector.

Doordat een doorstart waarschijnlijk is, zal het aantal te schrappen banen lager uitvallen, maar nog een groot effect hebben op de werkgelegenheid wereldwijd.

Bovendien zullen werknemers ook geraakt worden door lagere pensioen- en zorginkomsten, omdat de aangesloten pensioenfondsen met tekorten kampen.

Veel sectoren zullen de komende maanden dus nog een moeilijke tijd doorgaan. De saneringen zijn echter noodzakelijk en zullen tot betere vooruitzichten leiden. Dan kan een omslagpunt in de economische ontwikkeling worden bereikt.

In Japan heeft de tijdelijke sluiting van fabrieken bij Toyota en Nissan al geleid tot een daling van de voorraden. Japanse producenten verwachten dat zij de komende twee maanden de productie zullen verhogen.

Daarbij hebben zij als voordeel dat een deel van de vraag uit China zal komen en hun automodellen meer aansluiten op de vraag. De Japanse autosector vormt daarmee wel een positieve uitzondering in deze zwaar getroffen industrie.

Van regeringszijde zullen de orders voor bedrijfsauto's worden versneld, de autofinancieringen worden gestimuleerd en het nieuwe belastingvoordeel bij de aanschaf van een auto worden benadrukt. Voor een herstel van de autosector is volgens Theodoor Gilissen Bankiers echter meer nodig, omdat sprake is van overcapaciteit in productie en aantal modellen en het aanbod veelal niet meer voldoet aan de wens van de consument. Eventuele faillissementen in de autosector zouden een enorme klap voor de werkgelegenheid zijn. Uit een eerder onderzoeksrapport van het Center for Automotive Research blijkt dat wereldwijd 2 tot 3 miljoen werknemers afhankelijk zijn van de Amerikaanse autosector. Doordat een doorstart waarschijnlijk is, zal het aantal te schrappen banen lager uitvallen, maar nog een groot effect hebben op de werkgelegenheid wereldwijd. Bovendien zullen werknemers ook geraakt worden door lagere pensioen- en zorginkomsten, omdat de aangesloten pensioenfondsen met tekorten kampen. Veel sectoren zullen de komende maanden dus nog een moeilijke tijd doorgaan. De saneringen zijn echter noodzakelijk en zullen tot betere vooruitzichten leiden. Dan kan een omslagpunt in de economische ontwikkeling worden bereikt. In Japan heeft de tijdelijke sluiting van fabrieken bij Toyota en Nissan al geleid tot een daling van de voorraden. Japanse producenten verwachten dat zij de komende twee maanden de productie zullen verhogen.Daarbij hebben zij als voordeel dat een deel van de vraag uit China zal komen en hun automodellen meer aansluiten op de vraag. De Japanse autosector vormt daarmee wel een positieve uitzondering in deze zwaar getroffen industrie.