Stijn Elebaut: "De sterke omzetgroei kwam er enerzijds dankzij de hoge voedingsinflatie en anderzijds dankzij het gestegen marktaandeel. De omzetgroei vertraagde wel duidelijk van 14,70% in het eerste kwartaal tot 6,10% in het vierde kwartaal, vooral door de dalende voedingsinflatie. De operationele marge daalde met 24bp tot 6,84% door hogere afschrijvingen en gestegen loonkosten, een combinatie van 10,80% meer personeel en een loonindexatie van 4,51%. Het financieel resultaat daalde met 75,9% door verliezen op de obligatie- en aandelenportefeuille. "

Stijn Elebaut: "Door de inkoop van eigen aandelen voor 77,5 miljoen euro stabiliseerde de nettokaspositie op 10,16 euro per aandeel. Colruyt wil verder aandelen inkopen op het niveau van 160 tot 165 euro."

Colruyt blijft marktaandeel winnen, niet enkel tegenover het zwalpende Carrefour, maar in de eerste drie maanden van 2009 ook tegenover de hard discounters Aldi en Lidl.

Stijn Elebaut: "Dankzij het superieure business-model (namelijk een lageprijzenpolitiek in combinatie met een strikte kostenbeheersing) en het uitstekende track record noteert het aandeel met een fikse premie van circa 30% tegenover de Europese distributiesector. Dit maakt het aandeel kwetsbaar tegenover de hoge verwachtingen van beleggers."
Door de inkoop van eigen aandelen én het weinig recessiegevoelig karakter van de activiteiten is het neerwaarts risico beperkt, maar gezien de voorzichtige vooruitzichten én de pittige waardering ziet Elebaut ook weinig opwaarts potentieel: "We verhogen het advies van verkopen naar houden. Het koersdoel verhogen we van 142 naar 165 euro, wat overeenstemt met 15 maal de winst van '09-'10E plus de nettokaspositie van 10 euro per aandeel."

Pascale Weber van KBC Securities heeft eveneens een neutraal advies: "De gemiddelde premie waaraan Colruyt noteert ten opzichte van de sectorgenoten bedraagt 20%. Op basis van de verwachte winst voor 2009-2011 is de premie opgelopen tot 32 tot 35%."

Stijn Elebaut: "De sterke omzetgroei kwam er enerzijds dankzij de hoge voedingsinflatie en anderzijds dankzij het gestegen marktaandeel. De omzetgroei vertraagde wel duidelijk van 14,70% in het eerste kwartaal tot 6,10% in het vierde kwartaal, vooral door de dalende voedingsinflatie. De operationele marge daalde met 24bp tot 6,84% door hogere afschrijvingen en gestegen loonkosten, een combinatie van 10,80% meer personeel en een loonindexatie van 4,51%. Het financieel resultaat daalde met 75,9% door verliezen op de obligatie- en aandelenportefeuille. "Stijn Elebaut: "Door de inkoop van eigen aandelen voor 77,5 miljoen euro stabiliseerde de nettokaspositie op 10,16 euro per aandeel. Colruyt wil verder aandelen inkopen op het niveau van 160 tot 165 euro."Colruyt blijft marktaandeel winnen, niet enkel tegenover het zwalpende Carrefour, maar in de eerste drie maanden van 2009 ook tegenover de hard discounters Aldi en Lidl. Stijn Elebaut: "Dankzij het superieure business-model (namelijk een lageprijzenpolitiek in combinatie met een strikte kostenbeheersing) en het uitstekende track record noteert het aandeel met een fikse premie van circa 30% tegenover de Europese distributiesector. Dit maakt het aandeel kwetsbaar tegenover de hoge verwachtingen van beleggers." Door de inkoop van eigen aandelen én het weinig recessiegevoelig karakter van de activiteiten is het neerwaarts risico beperkt, maar gezien de voorzichtige vooruitzichten én de pittige waardering ziet Elebaut ook weinig opwaarts potentieel: "We verhogen het advies van verkopen naar houden. Het koersdoel verhogen we van 142 naar 165 euro, wat overeenstemt met 15 maal de winst van '09-'10E plus de nettokaspositie van 10 euro per aandeel."Pascale Weber van KBC Securities heeft eveneens een neutraal advies: "De gemiddelde premie waaraan Colruyt noteert ten opzichte van de sectorgenoten bedraagt 20%. Op basis van de verwachte winst voor 2009-2011 is de premie opgelopen tot 32 tot 35%."