Maar men blijft zitten met een verlies. De vraag blijft dan natuurlijk hoe lang nog. Aan de hand van de cijfers werden beleggers niet blij. Een forse winstdaling. Enerzijds komt de daling door factoren die alle grote oliemaatschappijen raken.

Uit de cijfers van Total, Chevron en ExxonMobil afgelopen week is er overal hetzelfde beeld. De winst van deze bedrijven staat onder druk door lagere marges bij de raffinaderijen. De lagere marges komen voort uit twee ontwikkelingen. Allereerst is de vraag naar producten in vooral in West-Europa laag terwijl er geen capaciteit wordt afgebouwd.

Het is ook moeilijk om van de ene dag op de andere een raffinaderij stil te leggen. Een tweede verschijnsel is dat in met name het Midden Oosten en Azië veel raffinaderijen worden gebouwd die niet alleen voor meer capaciteit zorgen maar ook moderner zijn waardoor zij een lagere kostprijs hebben.

Herstel van de raffinagemarges zal nog enige tijd duren. Maar het verleden heeft bewezen dat het snel kan gaan als de Europese economieën gaan aantrekken. De laatste weken lijkt daar enig zicht op de komen.

Afgelopen vrijdag herstelde de koers van Koninklijke Olie weer enigszins. Dat kwam onder andere door een rapport van de Engelse bank Barclays die stelde dat RDS een van de beste investeringen in de sector is voor 2014.

Zeker als het de nieuwe topman Ben van Beurden lukt om de kosten nog verder onder controle te krijgen. Natuurlijk moet niet worden verwacht dat RDS over een jaar dezelfde koers performance zal laten zien als Randstad.

Maar men blijft zitten met een verlies. De vraag blijft dan natuurlijk hoe lang nog. Aan de hand van de cijfers werden beleggers niet blij. Een forse winstdaling. Enerzijds komt de daling door factoren die alle grote oliemaatschappijen raken. Uit de cijfers van Total, Chevron en ExxonMobil afgelopen week is er overal hetzelfde beeld. De winst van deze bedrijven staat onder druk door lagere marges bij de raffinaderijen. De lagere marges komen voort uit twee ontwikkelingen. Allereerst is de vraag naar producten in vooral in West-Europa laag terwijl er geen capaciteit wordt afgebouwd. Het is ook moeilijk om van de ene dag op de andere een raffinaderij stil te leggen. Een tweede verschijnsel is dat in met name het Midden Oosten en Azië veel raffinaderijen worden gebouwd die niet alleen voor meer capaciteit zorgen maar ook moderner zijn waardoor zij een lagere kostprijs hebben. Herstel van de raffinagemarges zal nog enige tijd duren. Maar het verleden heeft bewezen dat het snel kan gaan als de Europese economieën gaan aantrekken. De laatste weken lijkt daar enig zicht op de komen. Afgelopen vrijdag herstelde de koers van Koninklijke Olie weer enigszins. Dat kwam onder andere door een rapport van de Engelse bank Barclays die stelde dat RDS een van de beste investeringen in de sector is voor 2014. Zeker als het de nieuwe topman Ben van Beurden lukt om de kosten nog verder onder controle te krijgen. Natuurlijk moet niet worden verwacht dat RDS over een jaar dezelfde koers performance zal laten zien als Randstad.