• Als de Belgen konden betalen om het WK te winnen, zouden ze bereid zijn om ongeveer 1 miljard euro te betalen (91€ per Belg). We merken echter op dat slechts 37% van de ondervraagden bereid zou zijn om bij te dragen.

• De Chilenen, Italianen en Argentijnen zijn bereid om een veel hogere prijs te betalen, die in het geval van de Chilenen zelfs de 500€ overschrijdt.

• Als we de "prijs" van de WK-titel op andere manieren uitdrukken, zou 9% van de Belgen bereid zijn om 1% van hun jaarlijks inkomen op te geven om de Wereldbeker binnen te halen, en 19% zou bereid zijn om gedurende hun maand hun gsm niet meer te gebruiken. In deze twee gevallen lijken de Russen het talrijkst om dit soort offers te brengen om de Heilige Graal van het voetbal te winnen.

• Volgens internationale bookmakers, is België een outsider om de Wereldbeker te winnen, met een impliciete kans van 5%. De Brazilianen zijn favoriet.

• Een recente EconomicPoll@ING heeft aangetoond dat 7% van de respondenten een eindoverwinning voorspellen voor de Rode Duivels. 60% van de ondervraagden zijn redelijker, maar denken wel dat onze Duivels door de groepsfase zullen geraken.

• Tijdens een dergelijk groots sportevenement, kan de verkoop van producten met de kleuren van het nationaal elftal aanzienlijk zijn. Nochtans lijken de Belgen hier eerder karig in, met een gemiddelde uitgave van slechts 12€ per persoon aan zwart-geel-rode artikelen. Dit is ver achter de Argentijnen en de Russen, die bereid zijn om bijna 50€ uit te geven om zich in de kleuren van hun elftal uit te dossen.

• De totale economische impact van een mooie prestatie van de Rode Duivels op het WK zal wellicht beperkt blijven in termen van BBP. De consumptie stijgt tijdens de avonden met een wedstrijd en door de aankopen van fans, en een hoger vertrouwen van consumenten kan ook hun uitgaven beïnvloeden. Maar de productiviteit van de werknemers kan ook lijden onder de voetbalrage. Een dergelijke negatieve impact heeft in het verleden belangrijke proporties aangenomen, met name in bepaalde Latijns-Amerikaanse landen.

• Naast de economische activiteit, kan men ook de impact in termen van nationale trots en collectief welzijn niet verwaarlozen.

• Ten slotte zijn niet minder dan 16% van de Belgen van plan om deel te nemen aan WK- weddenschappen. Ze zullen er gemiddeld 40 euro aan spenderen.

• De Spanjaarden lijken de grootste gokkers, aangezien bijna de helft onder hen aan dit soort informele weddenschappen zal deelnemen, terwijl de Russen de grootste bedragen vergokken (meer dan 80 euro).

• Als de Belgen konden betalen om het WK te winnen, zouden ze bereid zijn om ongeveer 1 miljard euro te betalen (91€ per Belg). We merken echter op dat slechts 37% van de ondervraagden bereid zou zijn om bij te dragen. • De Chilenen, Italianen en Argentijnen zijn bereid om een veel hogere prijs te betalen, die in het geval van de Chilenen zelfs de 500€ overschrijdt. • Als we de "prijs" van de WK-titel op andere manieren uitdrukken, zou 9% van de Belgen bereid zijn om 1% van hun jaarlijks inkomen op te geven om de Wereldbeker binnen te halen, en 19% zou bereid zijn om gedurende hun maand hun gsm niet meer te gebruiken. In deze twee gevallen lijken de Russen het talrijkst om dit soort offers te brengen om de Heilige Graal van het voetbal te winnen. • Volgens internationale bookmakers, is België een outsider om de Wereldbeker te winnen, met een impliciete kans van 5%. De Brazilianen zijn favoriet. • Een recente EconomicPoll@ING heeft aangetoond dat 7% van de respondenten een eindoverwinning voorspellen voor de Rode Duivels. 60% van de ondervraagden zijn redelijker, maar denken wel dat onze Duivels door de groepsfase zullen geraken. • Tijdens een dergelijk groots sportevenement, kan de verkoop van producten met de kleuren van het nationaal elftal aanzienlijk zijn. Nochtans lijken de Belgen hier eerder karig in, met een gemiddelde uitgave van slechts 12€ per persoon aan zwart-geel-rode artikelen. Dit is ver achter de Argentijnen en de Russen, die bereid zijn om bijna 50€ uit te geven om zich in de kleuren van hun elftal uit te dossen. • De totale economische impact van een mooie prestatie van de Rode Duivels op het WK zal wellicht beperkt blijven in termen van BBP. De consumptie stijgt tijdens de avonden met een wedstrijd en door de aankopen van fans, en een hoger vertrouwen van consumenten kan ook hun uitgaven beïnvloeden. Maar de productiviteit van de werknemers kan ook lijden onder de voetbalrage. Een dergelijke negatieve impact heeft in het verleden belangrijke proporties aangenomen, met name in bepaalde Latijns-Amerikaanse landen. • Naast de economische activiteit, kan men ook de impact in termen van nationale trots en collectief welzijn niet verwaarlozen. • Ten slotte zijn niet minder dan 16% van de Belgen van plan om deel te nemen aan WK- weddenschappen. Ze zullen er gemiddeld 40 euro aan spenderen. • De Spanjaarden lijken de grootste gokkers, aangezien bijna de helft onder hen aan dit soort informele weddenschappen zal deelnemen, terwijl de Russen de grootste bedragen vergokken (meer dan 80 euro).