Slecht weer niet goed voor de drankenverkoop

Uit de trading update van 15 mei 2012 leren we volgens van Herck dat Resilux in de eerste vier maanden van 2012 de verkochte volumes van zijn preforms en flessen met 4.7% zag teruglopen t.o.v. één jaar voordien. De belangrijkste boosdoener was ongetwijfeld het slechte weer in Europa.

Wat hem doet vermoeden dat qua volumes de maanden mei t.e.m. juni ook geen hoogvlieger waren. Hoe zich dat zal vertalen naar de resultaten (die op 30 augustus 2012 gepubliceerd worden) lijkt voor de hand te liggen. Lagere volumes, hogere afschrijvingslasten (omwille van de hoge investeringen van de afgelopen jaren) en hogere intrestkosten (financieringskost van de investeringen) kunnen de rendabiliteit onder druk zetten.

De daling van de olieprijs (waarvan de PVC-prijs een afgeleide is) brengt enig soelaas maar is eigenlijk een symptoon van de economische groeivertraging. En de minder gunstige economische conjunctuur vormt een bijkomende rem op de omzetontwikkeling.

Langetermijnperspectieven veelbelovend

Het hierboven geschetste scenario oogt volgens Geert van Herck somberder dan het in werkelijkheid is. Want het zijn juist de gedane investeringen die Resilux interessant maken voor de lange termijn. Het is misschien niet de juiste vergelijking maar Resilux bewandelt dezelfde weg als Umicore.

Voor beide groepen is schone technologie een kernbegrip in de bedrijfsstrategie. Voor Resilux komt dit o.a. tot uiting in de

oprichting van de Air-Lux joint venture (50% Resilux - 50% IPS).

Airopack is een eerste nieuwe kunststofverpakking die binnen de JV werd ontwikkeld. Airopack heeft o.a. toepassingen in de cosmetica (zonnecrème, haarlak, deodorant).

De eerste afnemer van Airopack is Supermax, de op één na grootste producent van scheerproducten. De drukregeling in de scheerbussen gebeurt op basis van onschadelijke perslucht i.p.v. het ontvlambare drijfgas aerosol van aluminium verpakkingen. Een grote troef in de strijd tegen broeikasgassen.

Koersdruk op korte termijn

Net zoals Umicore de afgelopen maanden met een koersopdoffer te maken kreeg, ging ook de koers van het Resiluxaandeel het afgelopen jaar sterk onderuit.

In mei vorig jaar werd er nog 64 euro voor het aandeel betaald, vandaag noteren we rond de 50 euro. Ofwel een koersverlies van ongeveer 20%.

De markt heeft natuurlijk altijd gelijk. Maar volgens Geert van Herck is deze koersduik omwille van de hierboven geschetste

uitstekende langetermijnfundamentals overdreven.

Vandaar dat hij van verdere koerszwakte wil gebruik maken om een positie in dit aandeel te nemen.

Als hij het technisch plaatje van de afgelopen maanden bekijkt, ziet hij een zijdelings consolidatiepatroon sinds het najaar van 2011. Dit is naar zijn mening niks meer dan een tijdelijke periode van koerszwakte in de structureel stijgende trend van maart 2009 (toen de koers opveerde van 23 euro om 2 jaar later boven de 60 euro te noteren). Van Herck ziet de komende maanden nog wat koerszwakte tot 46 euro. Daar wil hij de positie verder opbouwen.

Slecht weer niet goed voor de drankenverkoop Uit de trading update van 15 mei 2012 leren we volgens van Herck dat Resilux in de eerste vier maanden van 2012 de verkochte volumes van zijn preforms en flessen met 4.7% zag teruglopen t.o.v. één jaar voordien. De belangrijkste boosdoener was ongetwijfeld het slechte weer in Europa. Wat hem doet vermoeden dat qua volumes de maanden mei t.e.m. juni ook geen hoogvlieger waren. Hoe zich dat zal vertalen naar de resultaten (die op 30 augustus 2012 gepubliceerd worden) lijkt voor de hand te liggen. Lagere volumes, hogere afschrijvingslasten (omwille van de hoge investeringen van de afgelopen jaren) en hogere intrestkosten (financieringskost van de investeringen) kunnen de rendabiliteit onder druk zetten. De daling van de olieprijs (waarvan de PVC-prijs een afgeleide is) brengt enig soelaas maar is eigenlijk een symptoon van de economische groeivertraging. En de minder gunstige economische conjunctuur vormt een bijkomende rem op de omzetontwikkeling.Langetermijnperspectieven veelbelovend Het hierboven geschetste scenario oogt volgens Geert van Herck somberder dan het in werkelijkheid is. Want het zijn juist de gedane investeringen die Resilux interessant maken voor de lange termijn. Het is misschien niet de juiste vergelijking maar Resilux bewandelt dezelfde weg als Umicore. Voor beide groepen is schone technologie een kernbegrip in de bedrijfsstrategie. Voor Resilux komt dit o.a. tot uiting in de oprichting van de Air-Lux joint venture (50% Resilux - 50% IPS). Airopack is een eerste nieuwe kunststofverpakking die binnen de JV werd ontwikkeld. Airopack heeft o.a. toepassingen in de cosmetica (zonnecrème, haarlak, deodorant). De eerste afnemer van Airopack is Supermax, de op één na grootste producent van scheerproducten. De drukregeling in de scheerbussen gebeurt op basis van onschadelijke perslucht i.p.v. het ontvlambare drijfgas aerosol van aluminium verpakkingen. Een grote troef in de strijd tegen broeikasgassen.Koersdruk op korte termijn Net zoals Umicore de afgelopen maanden met een koersopdoffer te maken kreeg, ging ook de koers van het Resiluxaandeel het afgelopen jaar sterk onderuit. In mei vorig jaar werd er nog 64 euro voor het aandeel betaald, vandaag noteren we rond de 50 euro. Ofwel een koersverlies van ongeveer 20%. De markt heeft natuurlijk altijd gelijk. Maar volgens Geert van Herck is deze koersduik omwille van de hierboven geschetste uitstekende langetermijnfundamentals overdreven. Vandaar dat hij van verdere koerszwakte wil gebruik maken om een positie in dit aandeel te nemen. Als hij het technisch plaatje van de afgelopen maanden bekijkt, ziet hij een zijdelings consolidatiepatroon sinds het najaar van 2011. Dit is naar zijn mening niks meer dan een tijdelijke periode van koerszwakte in de structureel stijgende trend van maart 2009 (toen de koers opveerde van 23 euro om 2 jaar later boven de 60 euro te noteren). Van Herck ziet de komende maanden nog wat koerszwakte tot 46 euro. Daar wil hij de positie verder opbouwen.