Bovendien speelden ook de schrootpremies, de premies die worden toegekend voor een oude wagen bij aankoop van een nieuwe, een rol. Deze schrootpremies worden inmiddels afgebouwd.

Daardoor zal de markt in 2010 moeilijk blijven. Jerome Stoll, hoofd verkopen bij Renault, stelt dat het moeilijk te voorspellen is hoe de markt gaat reageren op het afschaffen van de premies. Daardoor is het moeilijk om iets zinnigs te zeggen over 2010.

Renault verkocht vorig jaar 2,31 miljoen nieuwe voertuigen, tegenover 2,38 miljoen in 2008. In december werd een stijging van de verkopen met 40% opgetekend tot in totaal meer dan 206.000 voertuigen.

De grootste Franse autoconstructeur wil dit jaar verder marktaandeel winnen, maar zal anderzijds wel de financiële positie van de groep nauwlettend in de gaten houden.

Stoll verwacht dat de Europese automarkt dit jaar met 8 tot 10% gaat dalen. Het bedrijf zag wel de verkopen van zijn goedkoop merk Dacia met meer dan 20% stijgen. Die van Renault zelf vielen met 7,80% terug.

Bovendien speelden ook de schrootpremies, de premies die worden toegekend voor een oude wagen bij aankoop van een nieuwe, een rol. Deze schrootpremies worden inmiddels afgebouwd. Daardoor zal de markt in 2010 moeilijk blijven. Jerome Stoll, hoofd verkopen bij Renault, stelt dat het moeilijk te voorspellen is hoe de markt gaat reageren op het afschaffen van de premies. Daardoor is het moeilijk om iets zinnigs te zeggen over 2010. Renault verkocht vorig jaar 2,31 miljoen nieuwe voertuigen, tegenover 2,38 miljoen in 2008. In december werd een stijging van de verkopen met 40% opgetekend tot in totaal meer dan 206.000 voertuigen. De grootste Franse autoconstructeur wil dit jaar verder marktaandeel winnen, maar zal anderzijds wel de financiële positie van de groep nauwlettend in de gaten houden. Stoll verwacht dat de Europese automarkt dit jaar met 8 tot 10% gaat dalen. Het bedrijf zag wel de verkopen van zijn goedkoop merk Dacia met meer dan 20% stijgen. Die van Renault zelf vielen met 7,80% terug.