In dezelfde periode een jaar geleden werd nog een winst geboekt van EUR 1,4 miljard. De autobouwer heeft het behouden van een positieve kasstroom als belangrijkste en enige doelstelling voor 2009 neergezet.

Eerdere doelen werden in oktober al losgelaten, wat ons betreft logisch in de huidige omstandigheden.

ABN Amro denkt dat Renault meer dan andere automobielfabrikanten last zal hebben van het moeilijke klimaat, omdat Renault een aantal tegenvallende lanceringen van nieuwe modellen meemaakte, zoals de goedkope Logan sedan die in opkomende markten slecht verkoopt.

De Europese autofabrikanten hebben eind 2008 tijdelijk fabrieken stilgelegd en werknemers ontslagen. Deze trend zal zich waarschijnlijk in de eerste helft van dit jaar voortzetten.

Renault leunt sterk op Europa, maar voelt nu ook de druk uit opkomende markten waar het met enkele modellen actief is.

Ondanks de pas aangekondigde steun van de Franse overheid verlagen de analisten van ABN Amro het advies naar Verkopen bij een koersdoel van EUR 15.

Zij voorzien dat de cashburn de komende maanden zwaar zal wegen op Renault, en zien dat als één van de grootste risico's.

Ook het ratingbureau S&P heeft de kredietwaardigheid van Renault op de negatieve watchlist gezet. Een afwaardering zou de kredietwaardigheid van de obligaties naar junk-niveau kunnen brengen.

In dezelfde periode een jaar geleden werd nog een winst geboekt van EUR 1,4 miljard. De autobouwer heeft het behouden van een positieve kasstroom als belangrijkste en enige doelstelling voor 2009 neergezet. Eerdere doelen werden in oktober al losgelaten, wat ons betreft logisch in de huidige omstandigheden. ABN Amro denkt dat Renault meer dan andere automobielfabrikanten last zal hebben van het moeilijke klimaat, omdat Renault een aantal tegenvallende lanceringen van nieuwe modellen meemaakte, zoals de goedkope Logan sedan die in opkomende markten slecht verkoopt. De Europese autofabrikanten hebben eind 2008 tijdelijk fabrieken stilgelegd en werknemers ontslagen. Deze trend zal zich waarschijnlijk in de eerste helft van dit jaar voortzetten. Renault leunt sterk op Europa, maar voelt nu ook de druk uit opkomende markten waar het met enkele modellen actief is. Ondanks de pas aangekondigde steun van de Franse overheid verlagen de analisten van ABN Amro het advies naar Verkopen bij een koersdoel van EUR 15. Zij voorzien dat de cashburn de komende maanden zwaar zal wegen op Renault, en zien dat als één van de grootste risico's. Ook het ratingbureau S&P heeft de kredietwaardigheid van Renault op de negatieve watchlist gezet. Een afwaardering zou de kredietwaardigheid van de obligaties naar junk-niveau kunnen brengen.