Haast geruisloos klom het aandeel de jongste dagen tot een historische recordkoers van 500 EUR. Maar bij Lotus Bakeries zelf ligt men daar niet wakker van. Toen we vorig najaar bij topman (CEO) Jan Boone langs gingen, vertrouwde hij ons toe dat hij liever had dat de mensen zijn koeken kocht, dan zijn aandelen.

Gelukkig blijven de consumenten dat volop doen. Ook in 2011. De Oost-Vlaamse speculaas- en gebakspecialist kon immers een omzetstijging van 4,1% tot 275,6 miljoen EUR melden. Op vergelijkbare basis (geen rekening met het stopgezette contract met Mc Vities voor de verkoop van Jaffa Cake Bars en Ikea voor de Anna's pepparkakorkoekjes) is er zelfs een groei van 6%, een van de hoogste cijfers in jaren. De recurrente bedrijfswinst (rebit) nam met 4% toe tot 36,3 miljoen EUR vorig jaar (13,2% rebitmarge). Het nettoresultaat klom met 3,2%, tot 23,8 miljoen EUR of 31,86 EUR per aandeel.

Dit en volgend jaar wordt nog zwaar geïnvesteerd in de expansie van de speculaasfabriek in Lembeke, de gebakfabriek in Oostakker en de ontbijtkoekproductie in het Nederlandse Geldrop en Sintjohannesga. Lotus Bakeries blijft inzetten op lokaal 'oude', bekende producten te 'moderniseren' (nieuwe verpakking, meestal convenience) om de verkoop weer op te krikken. Grote producten zo nog groter maken. Meer dan ooit voorheen ondersteunt door communicatie, vooral spots op televisie.

Daarnaast mikken de Oost-Vlamingen ook op de mondialisering van speculaas. Daarom probeert men nu bij de consument een link te leggen tussen koffie en speculaas, met de slogan 'Every coffee needs a Lotus' of 'Bij koffie hoort Lotus'. In 2010 trok Lotus Bakeries nog de aandacht met een grote actie tijdens de Wereldtentoonstelling in Shanghai, waarbij aan liefst 6 miljoen bezoekers een speculaaskoekje werd gegeven.

Een kwantitatieve prognose voor 2012 ligt niet in de gewoonte. Toch is het geen geheim dat het management de toekomst met veel vertrouwen tegemoet. Getuige het verhogen van het dividend van 8,80 naar 9,40 EUR bruto per aandeel. Na de sterke klim van de voorbije weken na de resultaten zouden we wel een tussentijdse correctie afwachten om dit kwaliteitsaandeel voor de langere termijn te kopen.

Danny Reweghs, Inside Beleggen

Haast geruisloos klom het aandeel de jongste dagen tot een historische recordkoers van 500 EUR. Maar bij Lotus Bakeries zelf ligt men daar niet wakker van. Toen we vorig najaar bij topman (CEO) Jan Boone langs gingen, vertrouwde hij ons toe dat hij liever had dat de mensen zijn koeken kocht, dan zijn aandelen.Gelukkig blijven de consumenten dat volop doen. Ook in 2011. De Oost-Vlaamse speculaas- en gebakspecialist kon immers een omzetstijging van 4,1% tot 275,6 miljoen EUR melden. Op vergelijkbare basis (geen rekening met het stopgezette contract met Mc Vities voor de verkoop van Jaffa Cake Bars en Ikea voor de Anna's pepparkakorkoekjes) is er zelfs een groei van 6%, een van de hoogste cijfers in jaren. De recurrente bedrijfswinst (rebit) nam met 4% toe tot 36,3 miljoen EUR vorig jaar (13,2% rebitmarge). Het nettoresultaat klom met 3,2%, tot 23,8 miljoen EUR of 31,86 EUR per aandeel. Dit en volgend jaar wordt nog zwaar geïnvesteerd in de expansie van de speculaasfabriek in Lembeke, de gebakfabriek in Oostakker en de ontbijtkoekproductie in het Nederlandse Geldrop en Sintjohannesga. Lotus Bakeries blijft inzetten op lokaal 'oude', bekende producten te 'moderniseren' (nieuwe verpakking, meestal convenience) om de verkoop weer op te krikken. Grote producten zo nog groter maken. Meer dan ooit voorheen ondersteunt door communicatie, vooral spots op televisie. Daarnaast mikken de Oost-Vlamingen ook op de mondialisering van speculaas. Daarom probeert men nu bij de consument een link te leggen tussen koffie en speculaas, met de slogan 'Every coffee needs a Lotus' of 'Bij koffie hoort Lotus'. In 2010 trok Lotus Bakeries nog de aandacht met een grote actie tijdens de Wereldtentoonstelling in Shanghai, waarbij aan liefst 6 miljoen bezoekers een speculaaskoekje werd gegeven.Een kwantitatieve prognose voor 2012 ligt niet in de gewoonte. Toch is het geen geheim dat het management de toekomst met veel vertrouwen tegemoet. Getuige het verhogen van het dividend van 8,80 naar 9,40 EUR bruto per aandeel. Na de sterke klim van de voorbije weken na de resultaten zouden we wel een tussentijdse correctie afwachten om dit kwaliteitsaandeel voor de langere termijn te kopen.Danny Reweghs, Inside Beleggen