Mode, mode en nog eens mode...

In Parijs waren afgelopen maandag alle belangrijke personen uit de modewereld op de afspraak voor de langverwachte eerste show bij te wonen van de nieuwe Belgische ontwerper voor Dior (Raf Simons). En de hoge verwachtingen werden ingelost. En dat geldt ook voor de resultaten van het eerste kwartaal van de Christian Diorgroep.

De groep blijft een uitstekend groeimomentum aan de dag leggen in het begin van dit jaar met een omzetstijging van 26% (+14% autonoom) ten opzichte van hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar.

De groep produceert luxegoederen (zoals champagnes, cognac, kleding, horloges, juwelen) onder bekende merknamen zoals Moët & Chandon, Hennessy, Louis Vuitton en Givenchy.

Deze luxe-artikelen worden wereldwijd op de markt gebracht. Azië levert 27% van de inkomsten en is het speerpunt van het luxebedrijf, dat ook sterk profiteert van "souvenir"-aankopen van buitenlandse toeristen (vooral afkomstig uit de groeilanden) tijdens hun bezoek aan Europa (vooral in Parijs).

"Dior, j'adore"

Crisis, ja...maar niet voor iedereen. Met activiteiten die goed gespreid worden over de ganse wereld boekt de groep al verschillende jaren na mekaar een stijging van de omzet en steeg haar operationele marge van 18% in 2009 tot bijna 22% eind

2011. Voor 2012 verwachten analisten voor deze luxegoederenproducent een stijging van de omzet met 13% en 9% voor het boekjaar 2013.

De groep stelt sinds de aanvang van dit jaar "een grote dynamiek vast, met een bijzonder stevige groei in Azië en de VSA en een goede groei in Europa ondanks een moeilijkere economische omgeving".

Hetzelfde verhaal geldt voor de sectorgenoten, waar de prestaties in het eerste kwartaal van de concurrerende bedrijven zoals Richemont, Swatch, PPR en Hermes geen zwakte vertoonden.

Maar we moeten nauwlettend bepaalde indicatoren in de gaten houden (zoals de Zwitserse horloge-export) die door analisten van de luxesector opgevolgd worden (en die momenteel een lichte terugval laten zien).

China als katalysator

De luxemarkt staat de komende jaren voor een structurele uitbreiding die vooral te danken is aan (U raadt het al) Azië in het algemeen en China in het bijzonder.

Op dit moment kopen slechts 2% van de naar schatting 1,3 miljard Chinezen luxeartikelen tegenover ongeveer 20% in Europa en 40% in Japan.

Op de beurs wordt Christian Dior gewaardeerd aan 13 keer de nettowinst voor 2012 (t.o.v. 20 keer voor de sektor). Ook op het vlak van de ratio koers/boekwaarde wordt de groep (relatief gesproken) goedkoop verhandeld t.o.v. haar concurrenten: de ratio

bedraagt 2 terwijl de sector aan 5 keer de boekwaarde verhandeld wordt.

De waardering is volgens Delaunay aantrekkelijk voor beleggers die willen inzetten op een groei van de verkopen van Christian Dior in de opkomende markten.

Gebruik de daling van de afgelopen weken in Uw voordeel om Uzelf te positioneren in de koerszone van 106 - 109 euro. De stop-loss is 104 euro.

Mode, mode en nog eens mode... In Parijs waren afgelopen maandag alle belangrijke personen uit de modewereld op de afspraak voor de langverwachte eerste show bij te wonen van de nieuwe Belgische ontwerper voor Dior (Raf Simons). En de hoge verwachtingen werden ingelost. En dat geldt ook voor de resultaten van het eerste kwartaal van de Christian Diorgroep. De groep blijft een uitstekend groeimomentum aan de dag leggen in het begin van dit jaar met een omzetstijging van 26% (+14% autonoom) ten opzichte van hetzelfde kwartaal van het voorgaande jaar. De groep produceert luxegoederen (zoals champagnes, cognac, kleding, horloges, juwelen) onder bekende merknamen zoals Moët & Chandon, Hennessy, Louis Vuitton en Givenchy. Deze luxe-artikelen worden wereldwijd op de markt gebracht. Azië levert 27% van de inkomsten en is het speerpunt van het luxebedrijf, dat ook sterk profiteert van "souvenir"-aankopen van buitenlandse toeristen (vooral afkomstig uit de groeilanden) tijdens hun bezoek aan Europa (vooral in Parijs)."Dior, j'adore" Crisis, ja...maar niet voor iedereen. Met activiteiten die goed gespreid worden over de ganse wereld boekt de groep al verschillende jaren na mekaar een stijging van de omzet en steeg haar operationele marge van 18% in 2009 tot bijna 22% eind 2011. Voor 2012 verwachten analisten voor deze luxegoederenproducent een stijging van de omzet met 13% en 9% voor het boekjaar 2013. De groep stelt sinds de aanvang van dit jaar "een grote dynamiek vast, met een bijzonder stevige groei in Azië en de VSA en een goede groei in Europa ondanks een moeilijkere economische omgeving". Hetzelfde verhaal geldt voor de sectorgenoten, waar de prestaties in het eerste kwartaal van de concurrerende bedrijven zoals Richemont, Swatch, PPR en Hermes geen zwakte vertoonden. Maar we moeten nauwlettend bepaalde indicatoren in de gaten houden (zoals de Zwitserse horloge-export) die door analisten van de luxesector opgevolgd worden (en die momenteel een lichte terugval laten zien).China als katalysator De luxemarkt staat de komende jaren voor een structurele uitbreiding die vooral te danken is aan (U raadt het al) Azië in het algemeen en China in het bijzonder. Op dit moment kopen slechts 2% van de naar schatting 1,3 miljard Chinezen luxeartikelen tegenover ongeveer 20% in Europa en 40% in Japan. Op de beurs wordt Christian Dior gewaardeerd aan 13 keer de nettowinst voor 2012 (t.o.v. 20 keer voor de sektor). Ook op het vlak van de ratio koers/boekwaarde wordt de groep (relatief gesproken) goedkoop verhandeld t.o.v. haar concurrenten: de ratio bedraagt 2 terwijl de sector aan 5 keer de boekwaarde verhandeld wordt. De waardering is volgens Delaunay aantrekkelijk voor beleggers die willen inzetten op een groei van de verkopen van Christian Dior in de opkomende markten. Gebruik de daling van de afgelopen weken in Uw voordeel om Uzelf te positioneren in de koerszone van 106 - 109 euro. De stop-loss is 104 euro.