Althans om de aandelenkoers een impuls te geven. Bij Procter & Gamble keert Alan George Lafley (AG in de wandelgangen) terug als CEO. Hij vervangt Bob McDonald.

Het nieuws zorgde voor een stijging van het aandeel P&G van meer dan 4%. Oftewel de beurswaarde nam met $ 10 mld toe.

McDonald kreeg in de afgelopen tijd veel kritiek. P&G bleef duidelijk achter in omzetgroei versus concurrenten zoals Unilever en l'Oreal.

Vorig jaar zomer werd de aanval op de topman ingezet door hedgefund manager Bill Ackman die een belang van 1% kocht in P&G. Vanzelfsprekend werd hij dan ook meteen om een reactie gevraagd om het aantreden van AG.

En die reactie was duidelijk: AG was een van de beste bestuursvoorzitters in de VS. Nu lijkt dat wat overdreven. Immers uiteindelijk heeft AG zelf McDonald voorgedragen als opvolger van hem. AG is er echter ook verantwoordelijk voor de transformatie van P&G de afgelopen jaren.

Zo kocht hij Wella in 2003 en Gillette in 2005. Twee bedrijven die een hoge marge hebben. AG wilde de "premiumisation" verder doorvoeren. Lage margeproducten verkopen en vervangen door hoge margeproducten. En op voedingsmiddelen is weinig marge te behalen.

De financiële crisis doorkruiste dat beleid. McDonald pakte het na zijn benoeming in 2009 weer op en wilde in april 2011 zoutjesmaker Pringles verkopen.

Dat lukte uiteindelijk pas een jaar later. Toen al waren er verhalen dat hij een weifelende bestuursvoorzitter was en dat leidde ook tot het vertrek van een aantal bestuurders.

Met de charismatische AG aan het stuur is de verwachting dat P&G weer dynamische wordt en gaat streven naar hogere marges. En dat zal de winst uiteindelijk gunstig beïnvloeden.

Althans om de aandelenkoers een impuls te geven. Bij Procter & Gamble keert Alan George Lafley (AG in de wandelgangen) terug als CEO. Hij vervangt Bob McDonald. Het nieuws zorgde voor een stijging van het aandeel P&G van meer dan 4%. Oftewel de beurswaarde nam met $ 10 mld toe. McDonald kreeg in de afgelopen tijd veel kritiek. P&G bleef duidelijk achter in omzetgroei versus concurrenten zoals Unilever en l'Oreal. Vorig jaar zomer werd de aanval op de topman ingezet door hedgefund manager Bill Ackman die een belang van 1% kocht in P&G. Vanzelfsprekend werd hij dan ook meteen om een reactie gevraagd om het aantreden van AG. En die reactie was duidelijk: AG was een van de beste bestuursvoorzitters in de VS. Nu lijkt dat wat overdreven. Immers uiteindelijk heeft AG zelf McDonald voorgedragen als opvolger van hem. AG is er echter ook verantwoordelijk voor de transformatie van P&G de afgelopen jaren. Zo kocht hij Wella in 2003 en Gillette in 2005. Twee bedrijven die een hoge marge hebben. AG wilde de "premiumisation" verder doorvoeren. Lage margeproducten verkopen en vervangen door hoge margeproducten. En op voedingsmiddelen is weinig marge te behalen. De financiële crisis doorkruiste dat beleid. McDonald pakte het na zijn benoeming in 2009 weer op en wilde in april 2011 zoutjesmaker Pringles verkopen. Dat lukte uiteindelijk pas een jaar later. Toen al waren er verhalen dat hij een weifelende bestuursvoorzitter was en dat leidde ook tot het vertrek van een aantal bestuurders. Met de charismatische AG aan het stuur is de verwachting dat P&G weer dynamische wordt en gaat streven naar hogere marges. En dat zal de winst uiteindelijk gunstig beïnvloeden.