Dat heeft tot gevolg dat potentiële kopers van een nieuwe wagen in de komende weken het steeds moeilijker gaan hebben om het gewenste model te vinden, zeker in de gekozen kleur.

Koji Endo, managing director bij Advanced Research Japan in Tokio, is er zeker van dat de huidige crisis de ergste is die zich ooit in de auto-industrie heeft voorgedaan. Bovendien moet op korte termijn geen verbetering worden verwacht.

Ruim twee weken na aardbeving slinken de voorraden aan onderdelen, gaande van chips tot verf in snel tempo. Endo vreest dat de autobedrijven in de VS, Europa en Azië slechts binnen enkele weken de echt zware klappen gaan krijgen.

Dat heeft tot gevolg dat potentiële kopers van een nieuwe wagen in de komende weken het steeds moeilijker gaan hebben om het gewenste model te vinden, zeker in de gekozen kleur. Koji Endo, managing director bij Advanced Research Japan in Tokio, is er zeker van dat de huidige crisis de ergste is die zich ooit in de auto-industrie heeft voorgedaan. Bovendien moet op korte termijn geen verbetering worden verwacht. Ruim twee weken na aardbeving slinken de voorraden aan onderdelen, gaande van chips tot verf in snel tempo. Endo vreest dat de autobedrijven in de VS, Europa en Azië slechts binnen enkele weken de echt zware klappen gaan krijgen.