De detailhandelsverkopen in de Verenigde Staten stegen met 0,6% in mei, na een maand eerder een toename met 0,1% te hebben laten zien.

Analisten gingen uit van 0,4%. Zonder de verkoop van motorvoertuigen en -onderdelen bedroeg de stijging 0,3% (stabiel in april).

Dat duidt erop dat de Amerikaanse consument zich weinig aantrekt van de belastingverhogingen in de eerste maanden van het jaar.

Huishoudens zagen hun vermogen toenemen door de stijging van de huizenprijzen en de aandelenbeurzen, terwijl ook de arbeidsmarkt opleeft.

Op kwartaalbasis daalden de detailhandelsverkopen met 0,7% in mei en 1,1% in april.

Zelfs als verkopen 0,4% tot 0,5% zouden stijgen in juni is de toename is het tweede kwartaal bescheidener dan in het eerste kwartaal.

Dat is in lijn met de verwachting volgens ABN Amro dat de Amerikaanse economie in het tweede kwartaal tijdelijk gas heeft teruggenomen, maar de groei in de tweede jaarhelft weer een tandje bijschakelt.

De detailhandelsverkopen in de Verenigde Staten stegen met 0,6% in mei, na een maand eerder een toename met 0,1% te hebben laten zien. Analisten gingen uit van 0,4%. Zonder de verkoop van motorvoertuigen en -onderdelen bedroeg de stijging 0,3% (stabiel in april). Dat duidt erop dat de Amerikaanse consument zich weinig aantrekt van de belastingverhogingen in de eerste maanden van het jaar. Huishoudens zagen hun vermogen toenemen door de stijging van de huizenprijzen en de aandelenbeurzen, terwijl ook de arbeidsmarkt opleeft. Op kwartaalbasis daalden de detailhandelsverkopen met 0,7% in mei en 1,1% in april. Zelfs als verkopen 0,4% tot 0,5% zouden stijgen in juni is de toename is het tweede kwartaal bescheidener dan in het eerste kwartaal. Dat is in lijn met de verwachting volgens ABN Amro dat de Amerikaanse economie in het tweede kwartaal tijdelijk gas heeft teruggenomen, maar de groei in de tweede jaarhelft weer een tandje bijschakelt.