De eerste 6 maanden van dit jaar verliepen voor EADS zonder al te veel moeilijkheden. De koers ging mooi omhoog (+30% tot medio april), Tom Enders nam in juni de teugels over van Louis Gallois en de prognoses voor 2012 werden opwaarts bijgesteld.

De bevestiging kwam met de resultaten: in de 1ste helft van 2012 steeg de omzet van de groep met 14% tot 24,9 miljard euro, vooral door de groei van 13% (tot 17,24 miljard euro) bij Airbus.

Met uitzondering van Airbus Military zagen alle divisies van EADS hun omzet stijgen. En ondanks een uitzonderlijke kost van 124 miljoen euro (in het tweede kwartaal van 2012) als gevolg van een vertraging in de levering van enkele A350-toestellen boekte EADS een nettowinst van 594 miljoen euro in de eerste helft van 2012 (een stijging met 445%).

Toen kwam de aankondiging van 12 september...

Politiek/Nationale veiligheid/Zaken doen: 3 woorden, 3 potentiële problemen. Op 12 september 2012 lekte in de pers uit dat er een nakend huwelijk tussen EADS en BAE Systems (zijn Engels tegenhanger) voorbereid werd.

Deze fusie zou leiden tot een nieuwe groep die "BAEADS" zou heten en onbetwistbaar de wereldleider op het gebied van de vliegtuigbouw zou worden met een omzet van 78 miljard euro tegen 62 miljard euro voor het Amerikaanse Boeing. Maar er rijzen vele obstakels.

Ten eerste is er volgens Geert Van Herck een politiek probleem. De groep is in feite in handen van de Franse (15% + 7,5% via Lagardère) en de Duitse staat (geen directe aandeelhouder, wel via Daimler (15%)). Daarnaast bezit een consortium Duitse banken en publieke aandeelhouders zo'n 7,5% van de aandelen. De pariteit is dus bereikt (elk 22,5%).

Maar Daimler wil zich uit het aandeelhoudersschap terugtrekken en Duitsland wil de pariteit behouden. Daarnaast is er de problematiek van de nationale veiligheid omdat BAE een belangrijke leverancier van het Pentagon (het Amerikaanse
ministerie van Defensie) is en de fusie kan de Amerikaanse veiligheid in gevaar brengen omdat Europa inzage kan krijgen in de militaire investeringen van de VSA.

Alsof dat nog niet genoeg was, lijkt de Britse pers te suggereren dat BAE Systems zich zou terugtrekken uit de fusieplannen indien de aanwezigheid van de Franse en Duitse staat zou leiden tot een heronderhandeling of annulering van grote contracten met het Amerikaanse ministerie van Defensie.

U begrijpt het al: dit is aan de ene kant een zeer aantrekkelijk dossier (de oprichting van een wereldwijde leider in het bouwen van vliegtuigen), aan de andere kant is er ook veel onzekerheid.

Wanneer volgt het eindspel?

Een moeilijke vraag om te beantwoorden. Op het eerste zicht lijken volgens Geert Van Herck beleggers niet echt onder de indruk van deze fusie zoals blijkt uit de koersdaling van het aandeel met 15% binnen de 2 dagen na de aankondiging van de fusieplannen. De waarderingsmodellen leveren een intrinsieke waarde op die dicht bij de 27 euro ligt.

Dit impliceert een fundamenteel herwaarderingspotentieel van zo'n 9% t.o.v. de huidige koers. Technisch gezien vindt de koers horizontale steun op 25 euro en dit kan een opportuniteit op korte termijn zijn. Desondanks lijkt "de politiek" nu aan zet in dit fusiedossier. En de weg lijkt nog lang voordat de fusie zal plaatsvinden...

De eerste 6 maanden van dit jaar verliepen voor EADS zonder al te veel moeilijkheden. De koers ging mooi omhoog (+30% tot medio april), Tom Enders nam in juni de teugels over van Louis Gallois en de prognoses voor 2012 werden opwaarts bijgesteld. De bevestiging kwam met de resultaten: in de 1ste helft van 2012 steeg de omzet van de groep met 14% tot 24,9 miljard euro, vooral door de groei van 13% (tot 17,24 miljard euro) bij Airbus. Met uitzondering van Airbus Military zagen alle divisies van EADS hun omzet stijgen. En ondanks een uitzonderlijke kost van 124 miljoen euro (in het tweede kwartaal van 2012) als gevolg van een vertraging in de levering van enkele A350-toestellen boekte EADS een nettowinst van 594 miljoen euro in de eerste helft van 2012 (een stijging met 445%). Toen kwam de aankondiging van 12 september...Politiek/Nationale veiligheid/Zaken doen: 3 woorden, 3 potentiële problemen. Op 12 september 2012 lekte in de pers uit dat er een nakend huwelijk tussen EADS en BAE Systems (zijn Engels tegenhanger) voorbereid werd. Deze fusie zou leiden tot een nieuwe groep die "BAEADS" zou heten en onbetwistbaar de wereldleider op het gebied van de vliegtuigbouw zou worden met een omzet van 78 miljard euro tegen 62 miljard euro voor het Amerikaanse Boeing. Maar er rijzen vele obstakels. Ten eerste is er volgens Geert Van Herck een politiek probleem. De groep is in feite in handen van de Franse (15% + 7,5% via Lagardère) en de Duitse staat (geen directe aandeelhouder, wel via Daimler (15%)). Daarnaast bezit een consortium Duitse banken en publieke aandeelhouders zo'n 7,5% van de aandelen. De pariteit is dus bereikt (elk 22,5%). Maar Daimler wil zich uit het aandeelhoudersschap terugtrekken en Duitsland wil de pariteit behouden. Daarnaast is er de problematiek van de nationale veiligheid omdat BAE een belangrijke leverancier van het Pentagon (het Amerikaanse ministerie van Defensie) is en de fusie kan de Amerikaanse veiligheid in gevaar brengen omdat Europa inzage kan krijgen in de militaire investeringen van de VSA. Alsof dat nog niet genoeg was, lijkt de Britse pers te suggereren dat BAE Systems zich zou terugtrekken uit de fusieplannen indien de aanwezigheid van de Franse en Duitse staat zou leiden tot een heronderhandeling of annulering van grote contracten met het Amerikaanse ministerie van Defensie. U begrijpt het al: dit is aan de ene kant een zeer aantrekkelijk dossier (de oprichting van een wereldwijde leider in het bouwen van vliegtuigen), aan de andere kant is er ook veel onzekerheid. Wanneer volgt het eindspel?Een moeilijke vraag om te beantwoorden. Op het eerste zicht lijken volgens Geert Van Herck beleggers niet echt onder de indruk van deze fusie zoals blijkt uit de koersdaling van het aandeel met 15% binnen de 2 dagen na de aankondiging van de fusieplannen. De waarderingsmodellen leveren een intrinsieke waarde op die dicht bij de 27 euro ligt. Dit impliceert een fundamenteel herwaarderingspotentieel van zo'n 9% t.o.v. de huidige koers. Technisch gezien vindt de koers horizontale steun op 25 euro en dit kan een opportuniteit op korte termijn zijn. Desondanks lijkt "de politiek" nu aan zet in dit fusiedossier. En de weg lijkt nog lang voordat de fusie zal plaatsvinden...