In de lijn van het eerste kwartaal publiceerde het Nederlandse conglomeraat ook voor het tweede kwartaal beter dan verwachte cijfers. De omzet steeg met 13% tot 5,9 miljard euro, terwijl de consensus op 5,6 miljard lag. Philips werd ook terug winstgevend, met een nettowinst van 167 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar leed de groep nog een zwaar verlies door herstructureringskosten. Dankzij de herstructurering werd al 176 miljoen euro bespaard. Doelstelling voor dit jaar is in totaal 400 miljoen euro besparingen.

Frans van Houten, de CEO van Philips sinds iets meer dan een jaar, heeft laten weten dat alle strategische opties open zijn voor de multimedia-activiteiten (audio, video...). Vorig jaar werden al de televisieactiviteiten verkocht, net als het merk Senseo. De "Consumer Lifestyle" divisie, vandaag al de minst belangrijke, kan dus nog meer van zijn pluimen verliezen. In tegenstelling tot het Duitse Siemens zouden de Nederlanders wel hun verlichtingsdivisie niet verkopen. De "Healthcare" divisie, de grootste activiteit en actief in medische apparatuur, blijft buiten schot.

Wat betreft de vooruitzichten blijft Philips bijzonder voorzichtig voor de tweede jaarhelft. Van Houten haalt de wereldwijde economische vertraging als reden aan. Vooral de Europese crisis, waar Philips een kwart van zijn omzet realiseert, weegt op de activiteiten.

Cédric Boitte

www.accioz.be

In de lijn van het eerste kwartaal publiceerde het Nederlandse conglomeraat ook voor het tweede kwartaal beter dan verwachte cijfers. De omzet steeg met 13% tot 5,9 miljard euro, terwijl de consensus op 5,6 miljard lag. Philips werd ook terug winstgevend, met een nettowinst van 167 miljoen euro. In dezelfde periode vorig jaar leed de groep nog een zwaar verlies door herstructureringskosten. Dankzij de herstructurering werd al 176 miljoen euro bespaard. Doelstelling voor dit jaar is in totaal 400 miljoen euro besparingen.Frans van Houten, de CEO van Philips sinds iets meer dan een jaar, heeft laten weten dat alle strategische opties open zijn voor de multimedia-activiteiten (audio, video...). Vorig jaar werden al de televisieactiviteiten verkocht, net als het merk Senseo. De "Consumer Lifestyle" divisie, vandaag al de minst belangrijke, kan dus nog meer van zijn pluimen verliezen. In tegenstelling tot het Duitse Siemens zouden de Nederlanders wel hun verlichtingsdivisie niet verkopen. De "Healthcare" divisie, de grootste activiteit en actief in medische apparatuur, blijft buiten schot.Wat betreft de vooruitzichten blijft Philips bijzonder voorzichtig voor de tweede jaarhelft. Van Houten haalt de wereldwijde economische vertraging als reden aan. Vooral de Europese crisis, waar Philips een kwart van zijn omzet realiseert, weegt op de activiteiten.Cédric Boittewww.accioz.be