De bestaande aandeelhouders kunnen inschrijven op 16 nieuwe aandelen per 31 bestaande aandelen aan een prijs van 8,27 euro per aandeel. Dit betekent dat de nieuwe aandelen worden uitgegeven aan een korting van 42% op de slotkoers van maandag. Het aantal nieuwe aandelen stijgt zo met 52%.

Zoals we al vreesden na de aankondiging van de kapitaalverhoging is de operatie zeer verwaterend. Dit is de prijs die de tweede grootste Europese autobouwer moet betalen om zich te verzekeren van een succesvolle kapitaaloperatie. Dit succes lijkt alvast verzekerd nu de grootste aandeelhouder, de familie Peugeot die een kwart van de aandelen bezit, deelneemt aan de verhoging.

Deze kapitaalverhoging doet denken aan de verhoging bij AB InBev eind 2008. Ondanks de steun van de grootste aandeelhouders moest de grootste bierbrouwer ter wereld een korting van 67% bieden om 6 miljard euro te kunnen ophalen. Dit geld diende om een deel van de schulden als gevolg van de overname van Anheuser-Busch terug te betalen. Het aantal aandelen in omloop werd op die manier meer dan verdubbeld. De koers van het aandeel zakte ineen tot 10 euro vooraleer te vervijfvoudigen in de drie daaropvolgende jaren.

Vooraleer dit zal gebeuren met PSA Peugeot Citroën zal de samenwerking met General Motors een succes moeten worden (verlagen van de productiekosten) en de overcapaciteit in het segment A en B (kleine wagens van het type C1 en 207) teruggedrongen moeten worden. De groep zelf schat de overcapaciteit in de volledige sector op 20%. Een beslissing inzake hoeft echter niet verwacht te worden vóór de Franse presidentsverkiezingen.

Na deze gevoelige periode zal PSA Peugeot Citroën volgens ons de nodige maatregelen nemen. We raden dan ook het aandeel aan voor lange termijn beleggers.

Cédric Boitte

Twitter : @CedricBoitte

De bestaande aandeelhouders kunnen inschrijven op 16 nieuwe aandelen per 31 bestaande aandelen aan een prijs van 8,27 euro per aandeel. Dit betekent dat de nieuwe aandelen worden uitgegeven aan een korting van 42% op de slotkoers van maandag. Het aantal nieuwe aandelen stijgt zo met 52%.Zoals we al vreesden na de aankondiging van de kapitaalverhoging is de operatie zeer verwaterend. Dit is de prijs die de tweede grootste Europese autobouwer moet betalen om zich te verzekeren van een succesvolle kapitaaloperatie. Dit succes lijkt alvast verzekerd nu de grootste aandeelhouder, de familie Peugeot die een kwart van de aandelen bezit, deelneemt aan de verhoging.Deze kapitaalverhoging doet denken aan de verhoging bij AB InBev eind 2008. Ondanks de steun van de grootste aandeelhouders moest de grootste bierbrouwer ter wereld een korting van 67% bieden om 6 miljard euro te kunnen ophalen. Dit geld diende om een deel van de schulden als gevolg van de overname van Anheuser-Busch terug te betalen. Het aantal aandelen in omloop werd op die manier meer dan verdubbeld. De koers van het aandeel zakte ineen tot 10 euro vooraleer te vervijfvoudigen in de drie daaropvolgende jaren.Vooraleer dit zal gebeuren met PSA Peugeot Citroën zal de samenwerking met General Motors een succes moeten worden (verlagen van de productiekosten) en de overcapaciteit in het segment A en B (kleine wagens van het type C1 en 207) teruggedrongen moeten worden. De groep zelf schat de overcapaciteit in de volledige sector op 20%. Een beslissing inzake hoeft echter niet verwacht te worden vóór de Franse presidentsverkiezingen.Na deze gevoelige periode zal PSA Peugeot Citroën volgens ons de nodige maatregelen nemen. We raden dan ook het aandeel aan voor lange termijn beleggers.Cédric BoitteTwitter : @CedricBoitte